Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Vlaardingen |
Datum | 8 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
Geachte mevrouw van Nieuwenhuizen.
Ik ben een man van 74 jaar die sinds 1974 al een hobby heeft van het bouwen van modelvliegtuigen, en nog belangrijker er met heel veel plezier mee te vliegen .
Ik ben lid van een vliegclub en ik heb al jaren een brevet om op mijn vliegclub te vliegen.
Ik ben het volkomen eens met de reeds door andere geschreven :
dat het onjuist is om klassieke modelvliegtuigen gelijk te stellen aan (recreatieve) Drones in de EU regelgeving.
Regelgeving :
De voorliggende regelgeving is te weinig gedifferentieerd naar de aard van het luchtvaartuig en ernstig ten nadele van de klassieke modelvliegerij, maakt deze in sommige gevallen illegaal zonder dat hier aanleiding voor is.
De klassieke modelvliegtuigen, vastvleugel modelvliegtuigen, zijn van een niet met drones/multicopters vergelijkbare dimensionering en operationele orde.
Gewenste aanpassingen:
A. tot een eenvoudige definitie te komen voor de categorie klassieke vastvleugel modelvliegtuigen, ZIJN GEEN DRONES. (zoals nu algemeen onder het begrip worden verstaan, zo een ding met 4 of meer propellers)
B. Het CE keurmerk niet van toepassing te verklaren voor vastvleugel modelvliegtuigen eigen ontwerp, zelfbouw en zelfafbouw en voor producten van de vele kleine (Europese) gespecialiseerde bedrijfjes die hoogwaardige producten leveren, maar zich geen CE-keurmerk kunnen veroorloven.
C. Het oude Modelvlieg reglement, wellicht in aangepaste vorm van toepassing te verklaren voor klassieke vastvleugel modelvliegtuigen.
Of:
D. Voor klassieke vastvleugel modelvliegtuigen het reglement op te schorten in de tijd:
E. In het voorliggende regelement zullen/moeten dan met name de (gewicht) grenzen van de verschillende categorieën, voor klassieke vastvleugel modelvliegtuigen, meer met een werkbare praktijk overeen dienen te komen.
Hiermee kan de overheid zich substantiële en zinloze administratie besparen.
Vertrouwende op uw aandacht