Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen

Reactie

Naam De Koningh advocaten (Philip de Koningh)
Plaats HARMELEN
Datum 13 november 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.
U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
1. De consultatie komt erg (te) laat. Over een aantal weken moet de nieuwe Europese uitvoeringsverordening al ingaan. Er is onvoldoende zorgvuldigheid in acht genomen gelet op de belangen van de sector.
2. Het doel is om de Europese dronesverordeningen uit te voeren, maar de concept regeling voegt daar nogal wat specifieke nationale beperkingsbevoegdheden aan toe. Hierdoor ontstaat toch weer een eigen NL regelgeving (met een klein EG sausje) en is het vrije verkeer van goederen en diensten door NL als lidstaat nationaal beperkt.
3. Als 'verwacht effect' wordt gesuggereerd dat een groot deel van de nationale regelgeving wordt vervangen. Ik zie zelf echter weer veel nieuwe nationale regelgeving komen vanwege de openingen in de Regeling onbemande luchtvaartuigen om aanvullende regels te stellen.
4. Als 'verwacht effect' wordt verder gesuggereerd dat "in het algemeen de mogelijkheden voor het vliegen met drones worden verruimd". Ik wijs erop dat er juist tal van extra beperkingen worden toegevoegd (art. 6, 7 en 8). De afstand tot spoorlijnen, wegen en kunstwerken (artikel 6) is zo'n typisch extra betuttelend NL regeltje. Waarom wordt de EG richtlijn niet gewoon gevolgd, zeker als het gaat om de Open category?
De beperkingen van Artikel 7 (Beperkingen luchtverkeer binnen civiele en militaire luchtverkeersleidingsgebieden). De omvang van de huidige CTRs is al jaren een doorn in in het oog van menig (professionele) drone-operator. Weliswaar komen er via de Specific categorie mogelijkheden om dronevluchten uit te voeren in CTRs, maar dat brengt veel inspanningen en kosten met zich mee, zonder dat dit ten goede komt aan de luchtvaartveiligheid, gezien de
enorme omvang van de CTRs. Ik steun daarom het pleidooi van Dronewatch om het verbod op dronevluchten binnen CTRs in de Open categorie te beperken tot de binnenringen, en daar via drone zones een maximum vlieghoogte van 150 voet in te stellen, en operaties in de binnenringen tot het exclusieve domein
te maken van operators in de Specific categorie.
De beperking van artikel 8 (vitale objecten): dit is een vrijwel blanco cheque aan het departement om allerlei 'objecten' toe te voegen aan een lijst bij de Regeling zelf en is daarmee een potentiële bron voor willekeur en onduidelijkheid voor de dronevliegers. Wat is überhaupt de definitie van een vitaal object ?
5. De inschrijvingsduur van 1 jaar mag niet leiden tot een jaarlijkse 'melkkoe' (extra kosten).