Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen

Reactie

Naam AOPA Netherlands (dhr Ary Stigter)
Plaats Lelystad
Datum 4 november 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.
U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
Namens AOPA Netherlands vraag ik aandacht voor het see/detect and avoid principe dat in de luchtvaart als cruciaal onderdeel geborgd is. De bemande luchtvaart kan onmogelijk de drones tijdig waarnemen daarom zullen de drones alleen VLOS in het allerlaagste luchtruim tot 120 m mogen vliegen en daar moeten uitwijken voor ander verkeer zoals bijvoorbeeld helikopters die daar kunnen vliegen voor reddings- en inspectie inzet.
BVLOS kan alleen worden gevlogen met gecertificeerde systemen. Indien de GA aanvullende instrumentatie zal moeten gaan voeren zal dit ruimhartig moeten worden gesubsidieerd, EU fondsen zijn daarvoor beschikbaar maar dienen door de nationale overheid te worden opengesteld.