Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rijswijk ZH |
Datum | 12 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
Mijn reactie op de consultatie:
Regelgeving
De regelgeving is niet voldoende gedifferentieerd naar de aard van het luchtvaartuig en daarmee zeer ten nadele van de klassieke modelvliegerij, en maakt deze in sommige gevallen illegaal zonder dat hier aanleiding voor is.
De klassieke modelvliegtuigen, vastvleugel modelvliegtuigen, zijn van een niet met drones en multicopters vergelijkbare dimensionering en operationele orde.
Gewenste aanpassingen:
A. tot een eenvoudige definitie te komen voor de categorie klassieke vastvleugel modelvliegtuigen, ZIJN GEEN DRONES. (zoals nu algemeen onder het begrip worden verstaan, een apparaat met 4 of meer propellers)
B. Het CE keurmerk niet van toepassing te verklaren voor vastvleugel modelvliegtuigen eigen ontwerp, zelfbouw, zelf afbouw en voor producten van de vele kleine (Europese) gespecialiseerde bedrijfjes die hoogwaardige producten leveren, maar zich geen CE-keurmerk kunnen veroorloven.
C. Het oude Modelvlieg reglement, wellicht in aangepaste vorm, van toepassing te verklaren voor klassieke vastvleugel modelvliegtuigen.
D. Of voor de klassieke vastvleugel modelvliegtuigen het reglement op te schorten.
E. In het voorliggende regelement moeten dan met name de gewichtsgrenzen van de verschillende categorieën voor klassieke vastvleugel modelvliegtuigen, meer met een werkbare praktijk overeen dienen te komen.
Vertrouwende u van dienst te zijn.