Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Alphen aan den Rijn |
Datum | 19 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
Het is goed dat de regels die tot betrekking hebben tot onbemande luchtvaart Europees wordt geregeld. Het zorgt voor uniformiteit binnen Europa.
Het is in dit kader een slecht idee om bovenop de gestelde Europese regels te komen met extra Nederlandse regels.
-Artikel 6
Ik wil dan ook dringend voorstellen om de in hoofdstuk 2. Luchtverkeersregels artikel 6 in zijn geheel te laten vervallen.
Deze regel is veel te beperkend voor het huidige dronegebruik. Bovendien maakt deze regel toekomstige toepassingen ( b.v. lange afstand vluchten ) onmogelijk. Hoe kan je ooit met deze regels de betreffende wegen of spoorwegen kruisen?
Als het toch uw intentie is om de in artikel 6 genoemde objecten te beschermen zou een minimum te handhaven vlieghoogte (bv 50 meter) in de onmiddellijke nabijheid van deze objecten worden voorgeschreven.
-Drone gebruik in CTR’s
Het verbieden van dronegebruik binnen CTR’s is zeer restrictief. Het op lage hoogte vliegen met een drone buiten een cirkel van bijvoorbeeld 5 km t.o.v. de betreffende luchthaven zou moeten kunnen zonder enige belemmering te vormen van de bemande luchtvaartuigen die gebruik maken van die luchthaven.
Ik zou willen pleiten om dit mogelijk te maken.
-Inschrijving register
Wat betreft de geldigheidstermijn van 1 jaar in het register. Dit is een veel te korte termijn en brengt onnodige kosten en rompslomp met zich mee. Vervang dit door een termijn van bijvoorbeeld 5 jaar