Regels voor onbemande luchtvaartuigen (drones) en uitvoering Europese Verordeningen
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Arnhem |
Datum | 20 november 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op deze regeling en de toelichting.U wordt met name verzocht om op de voorstellen in Hoofdstuk 2 (luchtverkeersregels) en Hoofdstuk 3 (inschrijvingen register) te reageren.
De bijlage bij Artikel 8 in de voorgestelde Regeling Onbemande Luchtvaartuigen (ROL) ontbreekt nog het volgende:
Wij vinden dat het hoogspanningsnetwerk een vitaal object is, en daarom opgenomen dient te worden in deze bijlage.
Deze insteek lijkt gedeeld te worden door NCTV, zie de volgende web link:
https://www.nctv.nl/onderwerpen/vitale-infrastructuur/overzicht-vitale-processen
Duidelijk is dat de NCTV zowel het landelijk transport en distributie van elektriciteit als de regionale distributie van elektriciteit als een vitaal proces ziet, waarvoor vitale infrastructuur wordt gebruikt.
Merk op dat dus zowel het regionale als landelijke distributienetwerk op deze NCTV lijst van vitale processen staan.
Hoewel er onderscheid gemaakt wordt tussen Categorie A (landelijk) en Categorie B (regionaal), is de schade bij beiden dusdanig dat ze allebei als vitaal object gezien moeten worden.
Hierdoor blijft de ROL dan tevens consistent met de visie van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
In Artikel 6 van de voorgestelde ROL wordt ingegaan op kunstwerken.
Een karakterisering van het hoogspanningsnetwerk alleen als kunstwerk en niet als vitaal object is voor ons niet aan de orde.
Een definitie van het begrip vitaal object ontbreekt overigens nog in de voorgestelde ROL.
Duidelijk moet worden gemaakt dat de infrastructuur die bij vitale processen hoort, vitale objecten zijn.