Regeling Tachografen
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Regeling Tachografen voor, ter vervanging van de Regeling Controleapparaten 2005. Met deze regeling wil de minister de regelgeving aanpassen aan de huidige tijd, harmoniseren met EU-regelgeving en meer duidelijkheid creëren richting de sector. De nieuwe regeling verbetert de arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid, en zorgt ook voor een meer gelijk speelveld op Europese schaal.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 01-10-2018 |
---|---|
Einddatum consultatie | 01-11-2018 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | Ministeriële regeling |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Keten-ID | 9459 |
Onderwerpen | Weg |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
• Erkenninghouders met de Erkenning Tachografen
• Tachograaftechnici
• Tachograaffabrikanten en leveranciers
• Handhavende instanties
Doel van de regeling:
Vervanging van de Regeling Controleapparaten 2005 door de regeling Tachografen heeft tot doel fraude en overtredingen (bewust en onbewust) terug te dringen en om een gelijk speelveld binnen Nederland te verkrijgen. De vernieuwde regeling sluit daarnaast beter aan bij de ontwikkelingen in het EU-rechtelijk kader. Ook wordt de nieuwe regeling in lijn gebracht met overige ministeriële regelingen, in het bijzonder de regeling APK.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
• Duidelijkheid over welke werkzaamheden plaats mogen vinden met een werkplaatskaart. Hierdoor zullen er minder ongewenste activiteiten plaats vinden;
• De RDW krijgt de mogelijkheid om bij een overtreding de geldigheid van de bevoegdheidspas van de tachograaftechnicus te schorsen of in te trekken. Hierdoor kan de RDW niet alleen handhavend optreden richting de eigenaar van een erkende werkplaats, maar ook tegen de tachograaftechnicus die de werkzaamheden aan de tachograaf verricht;
• De erkenning tachografen voor mobiele eenheden wordt per 31 december 2024 ingetrokken. Dit omdat toezicht lastig te organiseren is, en mobiele eenheden en normale werkplaatsen naast elkaar fraude in de hand werkt. Bovendien zijn er, verspreid over het land, voldoende (ongeveer 750) normale werkplaatsen, waardoor er geen noodzaak meer is voor de resterende 22 mobiele eenheden.
Waarop kunt u reageren
Belangstellenden en belanghebbenden kunnen bij hun reactie de hele regeling en de toelichting betrekken.
Uw reactie kunt u tot en met 1 november 2018 indienen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt uw opmerkingen zorgvuldig en tracht hiermee waar mogelijk de wetgeving te verbeteren.
Downloads
- Concept regeling
Concept regeling Tachografen
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Beantwoording IAK-vragen regeling tachografen
Externe bronnen
Te wijzigen regeling Regeling controleapparaten 2005
Bron: wetten.overheid.nlPublicatie regeling in staatscourant
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl