Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amstelveen
|
Datum
|
7 augustus 2023
|
Vraag1
Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Er is enorme geluidsoverlast door vliegverkeer op Schiphol. Uiteraard veroorzaken grote toestellen meer overlast dan kleinere toestellen, maar ook de nieuwe vloot is enorm luidruchtig! Ik meet hier geregeld >85 decibel aan geluid in Amstelveen, terwijl dit de WHO grens sterk overschrijdt! Dit geldt ook voor nieuwe toestellen, dus de zogenaamde "vlootvernieuwing" heeft geen enkele zin. Wellicht dat vliegtuigmaatschappijen m.b.v. innovatie het aantal decibel iets weten te reduceren, maar toestellen gaan nooit een geluidsbelasting halen van < 45 decibel overdag en <40 decibel 's nachts (WHO norm). Het enige wat Schiphol kan doen is krimpen!! De huidige wetgeving laat het aantal vluchten dat Schiphol nu verwerkt niet eens toe, er is sprake van een illegale situatie omdat de overheid niet handhaaft! Dus overheid, grijp in en reduceerd het aantal vluchten meteen tot max 400.000. Dit kan makkelijk zonder dat dit enige invloed heeft op het economisch verkeer / duurzame banen, omdat er nu worden nu vooral schijn vluchten in stand worden gehouden. Waarom is het goedkoper als je met KLM vanuit Frankfurt via Amsterdam naar New York vliegt dan rechtstreeks met Lufthansa van Frankfurt naar New York? Waarom is het goedkoper om een enkel ticket te kopen van Londen naar Dublin, om vervolgens een retourticket business class vanuit Dublin via Londen naar New York te boeken? Dit is goedkoper dan een rechtstreeks business class ticket Londen - New York? Terwijl de extra milieuimpact gigantisch is en de extra economische activiteit dus een schijntje is vergeleken met de nadelige milieuimpact. Zolang maatschappijen op Europees verband niet worden aangesproken om hier iets aan te doen, verandert dit gedrag niet. De "race to the bottom" is al lang ingezet tussen luchthavens en maatschappijen, om zo onnodige vluchten te faciliteren. Als alle maatschappijen efficienter zouden werken, en dergelijke vluchten aan banden worden gelegd, zal het aantal vliegbewegingen significant dalen. Dit heeft veel meer impact dan het afschaffen van 400 luidruchtige vluchten op Schiphol.