Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Warmond
Datum 4 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Als omwonende van Schiphol vind ik iedere vermindering van geluidsoverlast de moeite waard, dus zo ook deze regeling. Tegelijkertijd is de overlast het gevolg van alle toestellen, en wordt het hoog tijd dan LVNL routes vaststelt waarbij meer gebruik wordt gemaakt van Continuous Descent Approach ( https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_descent_approach).

Ik woon op 22 km van Schiphol en binnenkomende toestellen dienen hier op een hoogte van 2100 voet te zitten, totaal onzinning. Een KLM piloot/ captain bevestigde mij dat hij in andere landen nog niet op die hoogte zit bij die afstand, waardoor er veel minder overlast wordt veroorzaakt. Nu wordt immers voor het laatste stuk met relatief hoog motorvermogen (dus lawaai) richting Schiphol gevlogen voor de landing. De huidige routes dateren deels uit de jaren '70 van de vorige eeuw, toen grote toestellen nog een boordwerktuigkundige in de cockpit hadden die voldoende tijd nodig had om de landing voor te bereiden. Da's inmiddels lang geleden. Bovendien komt de tweede Kaagbaan er definitief niet, dus dat excuus geldt niet meer voor het niet aanpassen/ verbeteren van de aanvliegroute voor de Kaagbaan.

Kortom, mooi dat Schiphol weer een aantal maatregelen neemt, maar laat vooral ook LVNL nou eens doorpakken, desnoods door buitenlandse expertise in te huren, nu deze kennis binnen genoemde organisatie klaarblijkelijk ontbreekt.