Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Riny Sprengers
Plaats Nieuwkoop
Datum 1 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Beste minister, beste ambtenaren, beste 2deKamerleden,

Het probleem van de luchtvaart behelst niet alleen de uitstoot van geluid, maar alle uitstoot die ongefilterd en vrijelijk in onze dampkring wordt losgelaten. Onze betekent hier niet Nederland, maar de aardebrede vervuiling, die wij mede faciliteren. Wellicht zouden wij gebruik moeten maken van art. 95 van de ICOA en dit verdrag opzeggen met als insteek dat er in het verdrag aandacht komt voor de milieu-, klimaat-, en leefbaarheidsproblemen die de luchtvaart veroorzaakt.
De grootste herriemakers stoten wellicht ook het meeste gif uit. En natuurlijk ben ik persoonlijk blij met elk vliegtuig dat uit ons luchtruim geweerd wordt.
Maar het is minder dan een druppel. Ik zou graag een berekening hoeveel vluchten dan vliegtuigen door deze maatregel Schiphol moeten gaan mijden. Kan iemand binnen het ministerie die berekening maken en laten zien in alle transparantie in ons parlement.
Als onze bestuurders -kabinet, minister en parlement- echt iets willen doen aan beperken van de geluidshinder en het redden van onze nachtrust is er maar een oplossing: het stopzetten van alle nachtvluchten tussen zeg 23 uur en 7 uur. Met daarbij een uitzondering voor hulpvluchten zoals ambulancehelicopters en calamiteiten (noodlandingen).
Ik vertrouw er op dat dit de nieuwe toekomst wordt.

met vriendelijke groet,

Riny Sprengers