Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Reactie
Naam
|
N. Van Steen
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
6 augustus 2023
|
Vraag1
Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Veel van die te zwaar beladen vluchten zouden niet nodig zijn als er geen beperking zou zitten op het aantal vluchten. Dan kan de lading over meerdere vliegtuigen verdeeld worden, die daardoor lichter zijn en dus minder overlast zouden veroorzaken. Maar dat kost meer slots, en juist dat aantal slots loopt gevaar op Schiphol. Om slots te besparen wordt dus alles in één vliegtuig gepropt, dat vervolgens een hoop kabaal maakt.
Het is kiezen tussen twee kwaden. Of één keer een groot afgeladen zeer lawaaiig vliegtuig, of meerdere keren een lichter en dus stiller vliegtuig. De huidige regelgeving werkt het eerste in de hand. In beide gevallen wordt de zelfde hoeveelheid goederen vervoerd, we hebben het alleen over de manier waarop dat gebeurt.
Beperking van het aantal slots leidt tot grotere vliegtuigen om zo de schaarse slots zo optimaal mogelijk te gebruiken, met als gevolg dat vliegtuigen alleen maar groter en zwaarder gaan worden. Met meer slots kan dit over meer vliegtuigen verdeeld worden waardoor de overlast per vliegtuig omlaag gaat.