Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam R Sneep
Plaats Warmond
Datum 3 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Wat betekent de beperking? Minder vliegtuigen in de nacht? Dat zou mooi zijn. Maar onduidelijk is of die vermindering er toe leidt dat tussen 0.500 u en 23.00 uur meer vliegtuigen overlast geven? Blijft onduidelijk. Schimmig. Het verleden leert dat Schiphol geen betrouwbare spelers is.
Het is noodzakelijk om de WHO geluidsnorm van 45 dB in te voeren en streng te handhaven. En geen gegoochel met gemiddelden. De Overheid heeft tot taak de burgers te beschermen tegen ongezonde situaties. Daarbij geldt dit principe voor elke inwoner rond Schiphol. De huidige preferente banen mogen dan in totaal minder inwoners treffen, maar elke inwoner wonend onder de preferente banen wordt dagelijks geconfronteerd met bewust door de Overheid toegestane gezondheidsschade veroorzakende geluidsoverlast. Er zijn veel rapporten die hiervoor bewijs aanvoeren. De aangekondigde maatregelen zijn onduidelijk over de effecten. Wel duidelijk is dat de geluidsoverlast ondanks de aangekondigde vermeende vermindering de schadelijke gevolgen nauwelijks doen afnemen. Er zijn veel strengere geluidsnormen nodig om de schadelijke gevolgen te verminderen. Daarbij is strikte handhaving noodzakelijk.