Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heiloo
Datum 15 juli 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Operationale beperkingen op luchtvaartuigen Schiphol: de burger zou centraal moeten staan. De burger heeft nachtrust nodig en heeft er niet voor gekozen om continu in de geluidsoverlast te moeten wonen, werken en leven. Daarom moet zsm een totaalverbod op nachtvluchten tussen 22:00 en 07:00 uur voor alle luchtvaartuigen ingesteld moeten worden. Daarnaast moeten alle lawaaiige luchtvaartuigen, dus niet alleen die 400 die nu aangewezen zijn, geweerd moeten worden. Dit zijn ook bijvoorbeeld de relatief nieuwe KLM Embraer vliegtuigen die een vreselijk walvisgeluid maken wat door merg en been heengaat bij de landing. Zet een dicht netwerk op van geluid meetstations en ga meten hoeveel herrie overkomt. Stop met Schiphollen en zet deze meetstations niet op plekken waar juist minder lawaai is. Zet deze dus onder de vliegroutes en vlieggoten en niet een stuk er vandaan. Met het dichte netwerk van geluid meetstations kan direct gezien worden welke vliegtuigen vreselijk veel herrie maken. Neem direct actie en verbind een extra hoge vliegbelasting of verbied dit soort toestellen op Schiphol. De luchthaven is zo extreem gegroeid, dat het ondragelijk is voor vele 100.000en burgers die onder en nabij een vlieggoot wonen. Een directe oplossing, naast het verbod op nachtvluchten, is een stevige krimp van de luchtvaart naar 250.000 vliegbewegingen. Het constante wachten op "innovatie" heeft voor de burger niets gedaan. Door Schiphollen hebben we nu zelfs meer vliegbewegingen met nog vaker en meer geluidsoverlast. Ontoelaatbaar. De overheid zou de gezondheid van de burger als prioriteit moeten hebben, en niet continu groei stimuleren van de vervuilende luchtvaart industrie.