Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Aalsmeer
Datum 17 juli 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Mijn eerste reactie zie ik niet terug in het overzicht. Hierbij nogmaals:

Het weren van oude en luidruchtige toestellen had al veel eerder moeten plaatsvinden. Ik ben voor deze wetgeving Als inwoner van Aalsmeer kan ik bevestigen dat deze toestellen altijd voor irritatie zorgen. Temeer omdat deze vluchten vaak in de avond en tegen de nacht plaatsvinden; hierbij een ontzettende rot herrie veroorzaken. Goed te horen bij vertrek vanaf zowel de Kaag- als Aalsmeerbaan.

Als Schiphol niet volledig lak aan de belangen van omwonenden had getoond in het verleden, dan zou dit sowieso een mooie geste zijn geweest ook zonder wetgeving. Echter Schiphol blijkt zelden aan de belangen van omwonenden te denken.

Wat mij betreft gaat de beschrijving van de nieuwe wetgeving/regeling nog niet ver genoeg. Naast 747 toestellen zijn er ook voldoende andere cargo toestellen die minstens zoveel of nog meer herrie veroorzaken. Ook airliners als DHL vliegen met regelmaat met oude toestellen op schiphol (Airbus A300 & Boeing 757); hierbij irritatie en enorme overlast veroorzaken met deze herrie bakken.

Om airliners te motiveren te vliegen met moderne toestellen zou idealiter nieuwe wetgeving eisen dat toestellen die landen op schiphol bijvoorbeeld "maximaal X procent mogen afwijken qua geluidsbelasting (gemeten op een aantal punten rondom Schiphol) t.o.v. de geluidsbelasting van meest moderne toestellen voor dat jaar. Ieder jaar kan er dan een herijking plaatsvinden van die normen op basis van de laatste technieken die vliegtuigbouwers beschikbaar stellen.