Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Reactie
Naam
|
A. Vermeer
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 juli 2023
|
Vraag1
Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Een druppel op een gloeiende plaat. Door 0,1% van de vluchten te weren wordt een te verwaarlozen stap gezet in het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Door deze regeling worden de vliegtuigen die in de praktijk de meeste hinder veroorzaken niet geweerd, zoals vliegtuigen van het type Boeing 747-800, die al jaren de lijst van meest overlastgevende vluchten aanvoert (bron: BAS). Hiermee wordt nog steeds meerdere malen per dag vanaf Schiphol gevlogen, ook na 22:00 uur 's avonds. De regeling is daarom meer een formaliteit dan een grote stap voorwaarts in het terugdringen van de overlast die omwonenden ondervinden. Voor sommige van hen staat het water aan de lippen en was een meer daadkrachtige maatregel op zijn plaats geweest.