Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
13 augustus 2023
|
Vraag1
Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Beste,
Goed om te lezen dat (geluids)overlast van vliegverkeer van en naar Schiphol wordt erkend en dat er maatregelen worden genomen om dit te beperken. Genoemde maatregel lijkt echter een druppel op de gloeiende plaat. Eigen analyse van mijn meldingen via Het Bewoners Aangespreekpunt Schiphol (BAS) laat zien dat de overlast (storend aanhoudend geluid, >~80 dB) wordt veroorzaakt door vele verschillende soorten (straal) vliegtuigen die regelmatig frequent (om de ~10 min.) op lage hoogte (< ~3.000 m) over komen vliegen. Dat terwijl ik in Utrecht woon, hemelsbreed ~30 km van Schiphol!
Analyse van de BAS meldingen (door periode en specifieke meldingen op bijvoorbeeld 1 dag met elkaar te vergelijken) laat overigens ook zien dat BAS systeem de overlast van vliegverkeer van en naar Schiphol stelselmatig lager inschat dan de werkelijkheid:
- maar 30% van de specifieke meldingen wordt aangemerkt als straalvliegtuig (dit zou ~100% moeten zijn, ik hoor echt wel het verschil tussen een straalvliegtuig en een propeller vliegtuig). Het merendeel van de specifieke meldingen kan niet worden gekoppeld, wordt gekoppeld/afgedaan als een recreatief vliegtuigje in de buurt of wordt niet gekoppeld aan Schiphol. Dit terwijl de periodemelding laat zien dat 80% van het Schiphol vliegverkeer straalvliegtuigen betreft.
- Het systeem zou niet in staat zijn om van een periodemelding per vliegtuig te laten zien op welke tijdstip de minimale afstand en hoogte is vastgesteld (dit terwijl dit voor de specifieke melding wel mogelijk blijkt….).
Hierbij het verzoek om de overlast van het vliegverkeer van Schiphol nauwkeuriger vast te stellen en op basis daarvan maatregelen te treffen die overlast wegnemen en verder gaan dan het weren van 1 vliegtuigtype (zoals gezegd, druppel op de gloeiende plaat).