Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Hoofddorp
Datum 16 juli 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
De oude 747’s worden vooral voor vracht gebruikt, zijn dus (te) zwaar beladen over het algemeen en hebben en ‘langere aanloop’ en meer power (en dus meer lawaai) nodig om op te stijgen. Het grootste en echte probleem overigens zijn de tijdstippen van opstijgen: veelal ‘s morgens heel vroeg (tussen 5.00 en 7.00 uur op zaterdag en zondag, of tussen 24.00 en 03.00 uur. Dat is dus ter verantwoording aan de verkeersleiding en Schiphol. Om dat te verdoezelen staat het vertrek (het slot) veelal gepland vóór middernacht maar wordt nooit gehaald, bijna altijd minstens 2 uur later. 85 dBa is heel normaal voor een 747 die opstijgt midden in de nacht en als dat op de Polderbaan gebeurt (3,8 km bij ons vandaan) staat het huis op zijn grondvesten te schudden.