Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Nederlandse Stichting Geluidshinder (ing. E. Roelofsen)
Plaats Heerde
Datum 15 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Hierbij maakt de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG) gebruik van de mogelijkheid om een zienswijze te geven op de wijziging regeling: ‘operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol.

Al meer dan 50 jaar zetten wij ons in voor minder geluidshinder in Nederland. Een rol die we met passie en betrokkenheid vervullen. Tegelijkertijd realiseren we ons dat geluid een deel van de samenleving vormt. We kunnen niet zonder, maar wel met veel minder. We willen dat Nederland ook in de toekomst leefbaar blijft. Want het allerbelangrijkste voor ons is dat NL stiller, schoner en beter wordt. Daartoe zijn we zeer gemotiveerd en we werken daar elke dag aan.

De voorgestelde wijzigingsregeling past goed binnen de ambitie om NL stiller te maken. Al is dit een kleine stap, maar de wijzigingsregeling is noodzakelijk om daar uiteindelijk te komen.

De NSG steunt daarom het voorstel voor deze wijzigingsregeling voor nieuw aan te vragen slots. Deze wijzigingsregeling creëert een grondslag om toestellen die bovenmatig veel geluid voor de omgeving veroorzaken de toegang te weigeren. Op deze wijze wordt de Europese wet- en regelgeving ten aanzien van het weren van ‘marginaal conforme vliegtuigen’ (EU-verordening 598/2014) ook op Schiphol van toepassing.

Volgens de NSG gaat de voorgestelde regeling echter nog niet ver genoeg. De ontwerpregeling heeft slechts betrekking op nieuwe slots met een geluidcertificatie tot -10 EPNdB marge. Het zou beter zijn om aan te sluiten bij het 8-puntenplan van Schiphol. Daarin hebben zij de ambitie bekend gemaakt voor het weren van de meest lawaaiige toestellen; een verbod op alle vliegtuigen tot -12 EPNdB marge overdag en tot -13 EPNdB marge ’s nachts, op de uren dat Schiphol open is.

Onze steun heeft u dus om verder te gaan dan het huidige voorstel.