Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bennekom
Datum 12 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Weren van de lawaaierige vliegtuigen is een stap in de goede richting. Helaas zal dat het probleem bij lange na niet oplossen, daar zullen drastische maatregelen voor nodig zijn. Rondom Schiphol is de overlast van lawaai en uitstoot ernstig, onbegrijpelijk dat dit kan en mag in Nederland. Echter ook op grote afstand van Schiphol (zoals hier in de regio Ede op 90 km onder een uitvliegroute) is de overlast enorm. Het geluid in decibels is minder dan bij Schiphol, maar ook hier te hard en fors storend. Ze komen op meestal 4-6 km hoogte en lager over. Je hoort de hele dag door vliegtuigen. Het geluid voert ver dus het is niet alleen van recht boven maar ook van kilometers verderop en ook van hoogvliegers duidelijk te horen. Van onweersgerommel tot te hard geluid. Heel storend en indringend, ook doordat het de hele dag doorgaat en er bijna geen moment stilte is. Het houdt een kleine minuut aan en is de ene net gedoofd dan hoor je de andere alweer aankomen - met tussenpozen in files over, tussendoor veel andere vliegtuigen. Het aantal en de frequentie is onacceptabel. Vliegtuiggeluid geeft ook met lagere decibels een enorme negatieve impact en te veel overlast. Het is een type geluid dat overal doorheen gaat (ook binnenshuis), indringend en alles overstemmend. Werkend op je zenuwen en is niet of lastig te negeren. Met klimaatverandering en noodzakelijk natuurherstel is vliegen met de huidige aantallen en de uitstoot van een breed scala aan vervuilende/schadelijke stoffen, niet meer te verantwoorden. Door al het vliegverkeer is het bijna geen moment meer rustig in de lucht en op veel plekken zelfs onleefbaar. Het buitenschot houden van de luchtvaart met de huidige overlast en impact op mens, natuur en klimaat is niet meer te rechtvaardigen. Tijd om hier iets aan te doen. Met alleen stillere vliegtuigen ben je er dus niet, gezien de ervaringen met vliegtuiggeluid op grote afstand van Schiphol en overvliegende vliegtuigen op grote(re) hoogte. Enige optie is een extreme krimp zodat de periodes met rust de overhand hebben met zo af en toe een hoorbaar vliegtuig die op veel grotere hoogte overvliegt en minimale uitstoot. Het vliegverkeer gaat nu over vaste routes met alle overlast aan herrie en uitstoot voor een deel van de bevolking. Beter zou zijn het vliegverkeer te spreiden zónder vaste routes zodat het eerlijk verdeeld wordt over de bevolking.