Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Baarn
Datum 15 augustus 2023

Vraag1

Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
In Baarn is het lawaai sinds er in 2021 weer volop werd gevlogen enorm toegenomen doordat de route naar het zuidoosten iets is verlegd, er meer over een en dezelfde baan (herriegoot) wordt gevlogen (gekmakend voor de onderwonenden), maar vooral doordat er lager wordt gevlogen vanaf vooral de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan waardoor elk overvliegend vliegtuig veel meer lawaai produceert dan voorheen, maar die zwaarbeladen en overjarige cargo' maken wel het meeste lawaai. Zeker als ze ook nog aan het einde van de avond luid voorbij vliegen en je wakker wordt gemaakt, dus verbieden? Ja graag!

Verder kan ik mij helemaal vinden in de eerdere reactie van een inwoner uit Bilthoven, want de luchtverkeersleiding Nederland heeft met hun huidige systeem ervoor gezorgd dat elke overvliegend vliegtuig mij tegenwoordig stress geeft, waar voor corona je wel eens een vliegtuig hoog in de lucht hoorde is er nu een continue stroom vliegtuigen te horen waar aan het geluid nooit te ontkomen is. En dat er volop over de woningen wordt gevlogen i.p.v. over rustig gebied. Het verbieden van luidruchtige cargo's is het begin om de zware geluidsoverlast van de luchtvaart te gaan aanpakken. Op de grond zijn wij als burgers en bedrijven aan allerlei regels gebonden, maar in de lucht lijkt men zich aan geen enkele regel te hoeven houden. Dat het systeem efficiënter en zuiniger is voor de luchtvaart mag niet het leefklimaat van de inwoners in gevaar brengen en dat gebeurt nu wel. De balans is totaal zoek!