Wijziging Regeling operationele beperkingen lawaaiige luchtvaartuigen Schiphol
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amersfoort
|
Datum
|
17 juli 2023
|
Vraag1
Heeft u suggesties of opmerkingen op de regeling en/of de toelichting? Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u, als omwonende van Schiphol of uw organisatie, of anderszins belanghebbende?
Een 747 cargo op 4 km boven ons huis in Amersfoort Noord geeft veel lawaai. Je hoort hem van ver aankomen en als hij boven Leusden zit hoor je hem nog steeds. Dat Schiphol deze en andere lawaaiige vliegtuigen kan weigeren en dus ook moet weigeren, lijkt me een goed plan. Elk lawaaiig vliegtuig is er één teveel. Maar daarmee zijn nog niet alle problemen opgelost. Ook andere vliegtuigen geven op minder dan 5 km hoogte overlast, zeker als ze in een hoge frequentie overkomen en je het geluid van de ene hoort wegsterven en de andere alweer aan hoort komen. Als je nooit meer buiten kunt zijn zonder dit soort treintjes te horen, geeft dat stress en 's nachts slaaptekort. Het verbod op lawaaiige vliegtuigen is wat mij betreft slechts een begin. Laag vliegen over stedelijk gebied verbieden is zeker zo belangrijk. Dan bedoel ik niet vliegen onder 5500m over stedelijk gebied. Dan moeten we ook meerekenen dat de uitstoot zeer ongezond is. Als de natuur er al van achteruitgaat, hoe ongezond is het dan voor mensen? De achteruitgang van de natuur betekent hetzelfde als de vinkjes destijds in de mijnen.