Regeling acute zorg
Reactie
Naam
|
KNMP, mede namens SDN (Dhr. MSc. F.W. van der Scheer)
|
Plaats
|
Den Haag
|
Datum
|
23 februari 2021
|
Vraag1
1. Bevat de concept regeling alle noodzakelijke stappen om de continuïteit van de acute zorg bij een sluiting zo goed mogelijk te borgen? Welke stappen mist u eventueel?
Farmaceutische spoedzorg niet goed in beeld:
Zowel bij het Besluit acute zorg Wkkgz versie 26 mei 2020 als in andere documenten rond acute zorg zien we vaak dat de farmaceutische spoedzorg (waaronder de avond-, nacht-, weekendzorg) niet goed in beeld is. Bij het besluit acute zorg Wkkgz is dan ook pas na de versie van 26 mei de dienstapotheek via een wijziging toegevoegd.
Ook bij het kwaliteitskader spoedzorgketen (dat op 19 februari 2020 in het register van ZiNL is opgenomen) viel de spoedeisende farmaceutische zorg in eerste instantie buiten de scope. Echter, uit de ‘patient journeys’ bleek dat het niet ter beschikking hebben van spoedeisende farmaceutische zorg en acute verpleegkundige zorg aan huis een goede uitstroom belemmeren. Daarna zijn alsnog aanbevelingen over de beschikbaarheid van deze voorzieningen opgenomen.
Hierbij speelt ook dat bijvoorbeeld de KNMP/WSO-richtlijn ter hand stellen [1] vooral gaat over zorghandelingen (risico-inventarisatie, beheersing en monitoring van risico’s, voor de patiënt en voor het product) gekoppeld aan een beperkte logistieke handeling, terwijl ter hand stellen door derden vaak vooral of zelfs uitsluitend gezien wordt als een logistiek proces.
Goede farmaceutische spoedzorg betekent dat die zo georganiseerd moet zijn dat ook daarbij de professionele richtlijnen gehanteerd (kunnen) worden waarbij ter hand stellen van het product is gekoppeld aan het verlenen van zorghandelingen.
[1] https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/begeleidingsgesprek-nieuw-geneesmiddel/knmp-richtlijn-ter-hand-stellen
Vraag2
2. Worden in de concept regeling de juiste criteria gehanteerd om te voorkomen dat ook bij gedeeltelijke sluitingen met een beperkte impact aan alle eisen moet worden voldaan (artikel 8a, tweede lid onder b)? Hebt u suggesties voor andere criteria voor gedeeltelijke sluitingen met een beperkte impact?
(NB. Zie bijgevoegd document voor volledige reactie)
Wij hebben eerder (consultatie besluit acute zorg) aangegeven dat bij 8A.1 g sprake zou moeten zijn van aanbieders van farmaceutische zorg. Farmaceutische spoedzorg is niet tijdstip gebonden, zoals ook bij andere acute zorg. Openbare apothekers zijn volgens de NAN c.q. de professionele standaard verantwoordelijk voor ‘beschikbaarheid buiten openingstijden’ en voor farmaceutische spoedzorg onder openingstijden. Zij zouden dus gesprekspartner moeten zijn.
Openbare apothekers dienen in een regio onderling afspraken te maken die ‘de beschikbaarheid garanderen van de farmaceutische zorg- en dienstverlening buiten de openingstijden’. Vermoedelijk heeft de Kamer tegen deze achtergrond via aanname van de motie van Van den Berg en Veldman (“dienstapotheken onder de reikwijdte van de AMvB acute zorg laten vallen” [2]) aangegeven in de AMvB geregeld te willen zien dat ‘voor het aanpassen van het aanbod van farmaceutische zorg in ANZ-uren geldt dat dit pas mag nadat zorgaanbieders in de keten tijdig geconsulteerd zijn’.
Artikelsgewijs:
- Op grond van artikel 8b lid 1 worden openbaar apothekers niet uitgenodigd voor ROAZ-overleg, ongeacht of het onderwerp hen aangaat. De dienstapotheek kan eventueel wel worden uitgenodigd (artikel 8b lid 5). Wij achten dat niet optimaal en niet aansluitend op ons beeld van de praktijk en die van de ROAZ-en.
- In artikel 8d werkt de in de AMvB vooralsnog gemaakte keuze voor de dienstapotheek i.p.v. voor de openbaar apothekers. Dit artikel maakt ons inziens opnieuw duidelijk dat een andere keuze in de AMvB wenselijk is.
- Artikel 8f is volgens de KNMP niet in lijn met het kwaliteitskader spoedzorgketen. De daarin opgenomen veldnorm voor het ondersteunende specialisme ‘apotheek’ zou in dit artikel moeten worden opgenomen.
- Bij artikel 8h geven wij u in overweging om op te nemen dat bij het voornemen tot gehele of gedeeltelijke opschorting of beëindiging van een dienstapotheek (zie artikel 8h sub 2c) ook in het ROAZ wordt getoetst of hierna nog voldaan wordt aan de veldnorm en/of de aanbeveling uit het kwaliteitskader (zie bovenstaand). Wij menen dat deze veldnorm ook uitgangspunt is voor het toezicht door NZa [3] en IGJ.
[2] https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2020Z23841&did=2020D50151
[3] ‘Afwegingskader invulling open normen’ in toelichting Beleidsregel toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_21832_22/1/
Vraag3
3. Hebt u nog andere suggesties bij de concept regeling?
Professionele standaard farmaceutische zorg:
Op dit moment is farmaceutische spoedzorg een begrip dat niet formeel is omschreven of is vast¬gelegd in een veldnorm of beroepsrichtlijn. Wel is in artikel 7.1.4 van de Nederlandse Apotheeknorm 2006 [4] het volgende opgenomen: “de apotheek garandeert de beschikbaarheid van de farmaceutische zorg- en dienstverlening buiten de openingstijden en maakt afspraken over waar en wanneer deze zorg- en dienstverlening beschikbaar is.” In het kader van het proces om de NAN te vervangen door de Professionele Standaard [5] is voorzien dat het begrip farmaceutische spoedzorg vanuit de beroeps¬inhoud nader omschreven en uitgewerkt zal worden.
In het kwaliteitskader spoedzorgketen [6] zijn in elk geval twee nieuwe normen opgenomen voor de farmaceutische spoedzorg, te weten dat bij iedere geopende SEH het ondersteunende specialisme ‘apotheek’ binnen 30 minuten na oproep bereikbaar is (veldnorm) en dat “bij iedere HAP en SEH in de directe nabijheid een door de apotheek beheerde medicatie uitgiftepunt aanwezig is, van waaruit de patiënt 24/7 medicatie tot in ieder geval de eerstvolgende werkdag mee kan krijgen” (aanbeveling).
Naast deze normen, zijn er de bestaande KNMP-richtlijnen die zowel voor de spoedzorg als de reguliere farmaceutische zorg gelden.
[4] https://www.knmp.nl/downloads/nan_2006.pdf/at_download/file
[5] https://www.knmp.nl/praktijkvoering/richtlijnen/professionele-standaard-farmaceutische-zorg
[6] https://www.zorginzicht.nl/kwaliteitsinstrumenten/spoedzorgketen-kwaliteitskader
Bijlage