Regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA's)

Reactie

Naam Belgian Civil Aviation Authority (Mevr Erika Billen)
Plaats Brussel, België
Datum 20 november 2014

Vraag1

Wat is uw mening over de concept-regeling houdende regels voor op afstand bestuurbare luchtvaartuigen (RPA’s)?
Algemeen kunnen wij (Belgische luchtvaartautoriteit) ons vinden in de tekst. Wij steunen de plannen om te gaan voor een specifieke vergunning van de afstandspiloot, het afleveren van een speciaal bewijs van luchtwaardigheid en het opstellen van een operationeel handboek. Dit zijn voor ons drie essentiële zaken om zeker te zijn dat het totale systeem goed werkt en niet alleen het luchtvaartuig zelf.
Het besluit onderlijnt ook zeer duidelijk dat Nederland niet aanvaardt dat iemand zonder vergunning/toestemming/toelating in het luchtruim binnenkomt. Dit is zeer goed en geruststellend om te lezen. Op bepaalde fora werd gemeld als zou Nederland voor de zeer lichte (onder 0.5 kg) RPAS helemaal niks meer eisen. Dit is bij deze dus ontkracht. Dit was hoe dan ook in conflict met de basisbegrippen van de Conventie van Chicago en de regelgeving van EASA aangaande soevereiniteit en "authorization to fly".
Een zeer goed punt is ook dat er niet alleen mag gevlogen worden. Er dient steeds een waarnemer te zijn om de omgeving in het oog te houden en de gezagvoerder te verwittigen ingeval van problemen.

Wij hebben ook detailcommentaren en vragen bij de teksten. Deze zijn te vinden in het bijgevoegde word document.

Bijlage