Regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA's)
Reactie
Naam
|
airoboticsgeo (a.m.j. wenstedt)
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
18 november 2014
|
Vraag1
Wat is uw mening over de concept-regeling houdende regels voor op afstand bestuurbare luchtvaartuigen (RPA’s)?
Op zich goed, moet alleen wat realistischer zijn en er missen enige praktische zaken.
1 Onder de Personele eisen dient ook het hoofdstuk crash investigation te worden toegevoegd. Immers UAS/RPAS maken regelmatig 'harde landingen' en men moet weten hoe daar op de juiste wijze mee om te gaan wat betreft bewijsvoering en dat de nodige lessen op de juiste manier getrokken kunnen worden. Uit mijn ervaring is gebleken dat dit essentieel is voor een goede operatie, maar dat je wel moet weten hoe.
2 Het lijkt mij nuttig om aan boord van het toestel navigatielichten te hebben alsmede een stroboscoop, om de zichtbaarheid te verhogen tijdens zonsopkomst en -ondergang. Juist omdat je onder die omstandigheden het toestel moeilijk kunt zien. Tenminste dat wees onze praktische ervaring uit. Daarbij hebben we ook geleerd dat voor de betere zichtbaarheid van het toestel de verlichting altijd aan moet staan.
3 Kosten voor diverse aanvragen.
U gaat uit van een uursalaris van 50 Euro, wat in onze ogen te laag is aangezien daar geen of weinig rekening is gehouden met de algehele bedrijfskosten, dus zou het naar onze mening eerder rond de 65 tot 75 euro moeten liggen.
4 De kosten voor de theorie opleiding zullen hoger uitvallen dan de aangegeven 1000 Euro, aangezien er naar onze schatting zo'n 120 uur nodig zijn per persoon voor een juiste theorie invoering en de benodigde uitleg en oefeningen er bij. Zo zal er bijvoorbeeld voor Navigatie zo'n 8 - 12 uur nodig zijn. Het blijkt in de praktijk dat voor vele mensen (vaak met minder voor opleiding) navigatie (vooral kaartlezen) een moeilijk onderwerp is. Ons voorstel is om de kosten voor de theorie cursus op 2000 Euro te leggen, inclusief boeken en examens (CBR?).
Daarnaast dient ook nog een vliegopleiding te worden gevolg. Immers de opleiding die een fabrikant geeft is niets anders dan een type-opleiding, daarin ontbreken vele onderwerpen die in een gedegen vliegopleiding aan bod komen. Juist het omgaan met allerlei calamiteiten worden onderwezen in de algemene opleiding, inclusief de dedicated RPAS omstandigheden. Naar verwachting zal een dergelijke opleiding (veelal een op een) 3500 tot 4500 Euro gaan kosten.
Met vriendelijke groet,
Joop Wenstedt