Regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA's)

Reactie

Naam Meneer de Journalist (S.F. Postema)
Plaats Kootwijkerbroek
Datum 29 oktober 2014

Vraag1

Wat is uw mening over de concept-regeling houdende regels voor op afstand bestuurbare luchtvaartuigen (RPA’s)?
In de concept-regeling zijn de RPA's geclassificeerd naar gewicht: 'Minder dan 150 kilogram' en 'Minder dan 25 kilogram'.
Gezien de enorme stijging van het aantal RPA's < 2 kilogram, de lagere veiligheidsrisico's van deze groep, en de talloze professionele mogelijkheden van RPA's < 2 kilogram, is het noodzakelijk dit als aparte klasse op te nemen - óf deze klasse volledig onder te brengen bij de Regeling Modelvliegtuigen. Zie ook recente wetgeving Australië: Casa (2014), NPRM 1309OS Remotely Piloted Aircraft Systems, Civil Aviation Safety Authority, Australia, 14 mei 2014, http://casa.gov.au/scripts/nc.dll?WCMS:STANDARD::pc=PC_102028.

In het huidige concept mogen deze RPA's professioneel bestuurd worden door een gecertificeerd piloot, maar niet-professioneel door iedereen.

De scheiding van professional en hobbyist zou moeten verdwijnen op dit niveau.
Het werkt een systeem in de hand waarbij hobbyisten RPA's gebruiken voor werk dat anders door professionals zou worden gedaan: denk aan beeldopnames van huizen (een particulier mag zijn huis wel fotograferen met een RPA, zijn/haar makelaar mag dat niet) en journalistieke producties (iedere burger, behalve de journalist mag journalistiek beeldmateriaal maken en verspreiden met een RPA).

Er zijn inmiddels tienduizenden RPA's < 2 kilogram in omloop. Het is redelijk te verwachten dat dit aantal alleen maar stijgt de komende jaren, naarmate 'drones' goedkoper en veiliger worden.
Om de veiligheid te garanderen zouden alle piloten van RPA's < 2 kilogram de Regeling Modelvliegtuigen moeten kennen, inclusief de Nederlandse no-fly zones. Ongeacht of ze professional of hobbyist zijn. Verkeerswetten zijn voor iedereen gelijk, in de lucht moet dat ook zo zijn.

Zie ook bijlage: journalistiek gebruik van drones

Bijlage