Wijziging van de Regeling burgerluchthavens voor het rekenen met actuele gegevens

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 26 juli 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen of suggesties bij de regeling en/of de toelichting?
De redenatie om tot verandering van wetgeving te komen is zorgwekkend:

“Momenteel is er één totale gebruiksruimte waarbinnen al het verkeer moet passen, inclusief het maatschappelijke verkeer. Het is op grond van het huidige juridisch kader niet mogelijk om vast te leggen dat deze ruimte alleen ten goede komt aan spoedeisende hulpverlening en/of politievluchten.“
“De geluidsruimte die door deze aanpassing vrijkomt is wettelijk niet te reserveren voor alleen de spoedeisende hulpverlening en/of vluchten voor het uitvoeren van politietaken.”
“Hiermee wordt voorkomen dat deze niet meer mogen uitrukken bij noodoproepen, omdat de geluidsruimte opgebruikt zou zijn.”

De Nederlandse overheid heeft als plichtsdrager van veiligheid voor de inwoners in Nederland de plicht te garanderen dat “maatschappelijk verkeer” mag uitrukken, en moet er voor zorgen dat commerciële & private & publieke verkeer niet de veilige geluidsruimte (en ook niet de uitstoot-ruimte) die overblijft overschrijdt. Dit dient geregeld worden binnen de rekenmodellen EN door daadwerkelijke monitoring via metingen rondom de burgerluchthavens voor de omwonenden. Dit moet JUIST in wetgeving worden vastgelegd, dus verander het “huidige juridische kader” om deze plicht uit te voeren.

Terug naar de tekentafel!

En als daar geen politieke wil voor is, dan moet de voorgestelde regeling antwoord geven op de volgende vragen:
1. Hoe verhoudt dit voorstel zich tot de geluidsnormen van de WHO?
2. Hoe wordt het voorgestelde geborgd door de wetgever?
3. Hoe wordt het voorgestelde gemeten rondom de burgerluchthavens?
4. Welke maatregelen worden er verder genomen, gericht op het meten van de impact van het vliegverkeer (maatschappelijk, publiek, commercieel en privaat) op de gezondheid (geluid en uitstoot) van omwonenden?