Rookwarenbesluit

Reactie

Naam Sigarenfabriek de Olifant (DRS. Bine Ette Eva Maria Brasser-van der Sluis)
Plaats Kampen
Datum 3 september 2015

Vraag1

In de huidige Nederlandse wetgeving zijn maximumemmissieniveaus vastgesteld voor emissies van teer, nicotine en koolmonoxide in sigaretten. Voor shagtabak is op dit moment alleen een maximumemissieniveau voor teer vastgesteld. Met dit conceptbesluit is ervoor gekozen om, in artikel 2.1, tweede lid, voor shagtabak ook maximumemissieniveaus vast te stellen voor de emissies van nicotine en koolmonoxide (artikel 3, derde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn). Dit vermindert de schadelijkheid van het product en vergroot de uniformiteit tussen maximumemissieniveaus van verschillende tabaksproducten.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
voor Sigarenfabriek de Olifant niet relevant.

Vraag2

De artikelen 9 en 10 van de Tabaksproductenrichtlijn bepalen verdergaande verpakkingseisen voor tabaksproducenten door een informatieve boodschap en gecombineerde gezondheidswaarschuwing op de verpakkingen te eisen. De gecombineerde gezondheidswaarschuwing bestaat uit een afschrikwekkende illustratie en tekst. De richtlijn geeft echter de keuzevrijheid aan lidstaten om andere voor roken bestemde tabaksproducten dan sigaretten, shagtabak en waterpijptabak vrij te stellen van de informatieve boodschap en de gecombineerde gezondheidswaarschuwing. In dit conceptbesluit is, in artikel 3.2, eerste lid, geen gebruik gemaakt van deze vrijstelling. Een gedifferentieerde aanpak ten aanzien van de verpakking van verschillende tabaksproducten kan namelijk onbedoeld de indruk wekken dat het ene product minder schadelijk voor de gezondheid is dan het andere. Dit moet worden voorkomen.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
De Olifant is het volstrekt niet eens met het voorliggende concept, omdat

- De regeling tot onbedoelde maar absurde situaties leidt bij sigarenverpakkingen, zoals stickers ter grootte van een A4. Daarmee wordt de indruk gewekt dat deze producten schadelijker zijn dan sigaretten.
- De structurele kosten van de regeling zo hoog zijn dat de continuïteit van dit 4de generatie meer dan 100 jaar oude familiebedrijf serieus in gevaar komt.
- De regeling is niet bedoeld voor de doelgroep die Olifant sigaren rookt.
- De regeling zo onduidelijk is dat uitvoering daarvan niet eens mogelijk is.
- De termijn waarop de regeling van kracht moet worden zo kort is dat De Olifant onaanvaardbaar hoge eenmalige kosten voor haar kiezen krijgt.
- Uitgebreide informatie vindt u in bijgevoegde attachement.

Hoe dan wel,

Volg het beleid Duitsland voorkeur Olifant
Maak onderscheidt tussen sigaren en(gearaomatiseerde) cigarillo’s
Hanteer een redelijke overgangstermijn

Vraag3

De Tabaksproductenrichtlijn stelt diverse rapportageverplichtingen aan producenten en importeurs van tabaksproducten en elektronische sigaretten. Daarnaast geeft artikel 6, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn ruimte aan lidstaten om aanvullende informatie te vragen. Met dit conceptbesluit worden vooralsnog geen aanvullende rapportageverplichtingen opgelegd aan producenten en importeurs, bovenop de gegevens die producenten en importeurs al moeten verstrekken op grond van de Tabaksproductenrichtlijn. Pas als blijkt dat aanvullende informatie noodzakelijk is en de gegevens ook doeltreffend door de bevoegde autoriteit kunnen worden verwerkt, zal van deze beleidskeuze gebruik worden gemaakt.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Sigarenfabriek de Olifant is bijzonder verheugd dat dit voor als nog niet hoeft van de Nederlandse overheid. Voor een bedrijf van ons formaat is de huidige vereiste van het aan te moeten leveren gegevens al een zware last.

Vraag4

In het voorgestelde artikel 4.3, derde lid, van het conceptbesluit wordt bepaald dat verslagen over additieven, die door producenten van sigaretten en shagtabak moeten worden ingediend, worden beoordeeld door een onafhankelijke wetenschappelijke instantie (artikel 6, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn). Hier wordt gebruik van gemaakt, zodat de verslagen objectief worden beoordeeld.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Deze regelgeving is niet van toepassing op Sigarenfabriek de Olifant want die werkt met uitsluitend natuurlijke kwalitatief hoogwaardige tabakken zonder onnatuurlijke toevoegingen.

Vraag5

In de artikelen 18 en 20 van de Tabaksproductenrichtlijn wordt lidstaten de keuze geboden om grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten en elektronische sigaretten te verbieden of om een registratieplicht met leeftijdsverificatiesysteem te hanteren. Met dit conceptbesluit wordt, in de artikelen 5.5, 5.6 en 5.7, gekozen voor het invoeren van een registratieplicht en leeftijdsverificatiesysteem bij grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten en aanverwante producten. Hieronder valt ook grensoverschrijdende internetverkoop. De registratieplicht houdt in dat detaillisten die grensoverschrijdend tabaksproducten en/of elektronische sigaretten verkopen, zich dienen te registeren en een leeftijdsverificatiesysteem dienen te hanteren. Met een registratieplicht wordt het aanbod voor grensoverschrijdende verkoop op afstand zichtbaar en daardoor reguleerbaar. Bij een verbod is dit niet het geval. Daarom wordt voorgesteld te kiezen voor een registratieplicht.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Sigarenfabriek de Olifant is eens met bovenstaande stelling. Doelstelling van de europese unie is vrij verkeer van economisch handelen. Daar horen internetverkopen bij.

Vraag6

De Tabaksproductenrichtlijn geeft lidstaten de ruimte om producenten en importeurs van tabaksproducten en aanverwante producten evenredige vergoedingen in rekening te brengen voor de verwerking en beoordeling van aangeleverde gegevens. Dit betekent dat producenten en importeurs een geldbedrag moeten betalen voor de onkosten die de overheid maakt om hun gegevens te verwerken en beoordelen. Van deze mogelijkheid wordt gebruik gemaakt, vanwege het profijtbeginsel. Producenten en importeurs hebben namelijk (financieel) voordeel bij het in de handel brengen van tabaksproducten en aanverwante producten. Het vaststellen van deze kostenvergoedingen (retributies) is in lijn met het rapport Maat houden II.

Bent u het hiermee eens? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet?
Daar is Sigarenfabriek de Olifant niet mee eens. Deze kosten zullen zij niet kunnen dragen. Bovendien betaald Sigarenfabriek de Olifant al een groot bedrag accijns en btw aan de overheid.

Vraag7

In paragraaf 5 van de nota van toelichting wordt een inschatting gemaakt van de regeldruk (administratieve lasten) voor de sector die zou kunnen ontstaan bij vaststelling van het conceptbesluit. Administratieve lasten zijn de kosten voor het bedrijfsleven om te voldoen aan informatieverplichtingen voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid.

Bent u het eens met de inschatting van de genoemde lasten? Zo ja, waarom wel? Zo nee, waarom niet en heeft u concrete suggesties ter verbetering?
Voor zover Sigarenfabriek De Olifant kan overzien zal 50% van haar overhead uitsluitend zich bezig moeten gaan houden met de regeldruk. Dat is haar inziens erg veel. Niet alleen door het implementeren van de nieuwe TPD2. Maar ook de nieuwe wijze van indienen ingrediënten lijst leidt tot veel hogere regeldruk. Dus de regeldruk maakt het haast onmogelijk om als kleine fabrikant bestaansrecht te houden. Oplossing? Als 1e Artikel 11 toepassen. Daarna de Sigarenindustrie ongemoeid laten. Nooit heeft de Olifant geklaagd over TPD1, daar kan zij zich zelfs deels in vinden. Maar met de invoering van de TPD2 slaat de wetgeving volledig door. Note de Europese unie heeft als doel de regeldruk te verlagen, Frans Timmermans is daarvoor verantwoordelijk . De Nederlandse overheid zou daar aan mee moeten werken.

Bijlage