Vervallen ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan

De minister van Infrastructuur en Waterstaat maakte op 12 juni 2023 bekend dat er geen nieuwe start- en landingsbaan op Schiphol komt. De reservering op een stuk grond voor de aanleg van de zogeheten ‘parallelle Kaagbaan’ wordt geschrapt. Het schrappen van de reservering is een voorgenomen besluit waarvoor bestaande regels moeten worden aangepast. Om de reservering voor de zogeheten parallelle Kaagbaan te schrappen moet namelijk het ‘Besluit algemene regels ruimtelijke ordening’ (Barro) worden aangepast. Hiervoor start het ministerie een internetconsultatie. De consultatie is bedoeld om reacties en meningen op te halen. Na de verwerking van alle binnengekomen reacties wordt het besluit waarschijnlijk in het najaar van 2023 in de ministerraad behandeld. 

Consultatie berichten

Overzicht van alle berichten bij de consultatie, gesorteerd op datum

Regelgeving is in werking getreden, 1 juli 2024

Het Besluit om de ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan op te heffen is op 1 juli 2024 in werking getreden.

Consultatie rapport gepubliceerd, 19 juni 2024

Het hoofdlijnenverslag, inclusief inhoudelijke reactie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is gepubliceerd.

Op 30 april 2024 is het besluit om de ruimtereservering voor de parallelle Kaagbaan op te heffen gepubliceerd in het Staatsblad (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2024-116.html). Op 17 juni 2024 is het Koninklijk Besluit gepubliceerd waardoor de opheffing per 1 juli 2024 in werking treedt (https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2024-166.html).

Consultatie rapport gepubliceerd, 3 oktober 2023

3 oktober 2023 Het hoofdlijnenverslag is gepubliceerd.

  • Resultaten en bevindingen van de consultatie (inclusief inhoudelijke reactie IenW)