Schone Lucht Akkoord

Reactie

Naam M. D. Klokkers
Plaats Tortosa
Datum 24 januari 2020

Vraag1

Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?

Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?

Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?

Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?

Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Het valt me op hoe weinig uitgewerkt het Akkoord is ten aanzien van industrie en landbouw.

Tevens is er veel te weinig relatie gelegd tussen Schone Lucht, de PAS-crisis, de klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis. Het lijkt erop dat elke crisis een eigen aanpak krijgt, terwijl juist integrale, op elkaar afgestemde en elkaar versterkende maatregelen nodig zijn.

Het is bijvoorbeeld overduidelijk dat de landbouw grondig op de schop moet. Dan volstaat een verwijzing naar weer een ander beleidsdocument over kringlooplandbouw niet, of wat gesaneer in de pluimveehouderij en de varkenssector. Pak het nu eens stevig aan, zonder pappen en nathouden. Laat iedereen weten waar hij/zij aan toe is. Help wie hulp nodig heeft en laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Liever in een keer goed, dan telkens weer bedrijven dwingen tot aanpassingen terwijl de eisen later weer verder aangescherpt worden.

Ontzie de luchtvaart niet zo halsstarrig. Ook dit is een sector die drastisch moet worden aangepakt. Zorg voor de juiste beprijzing, laat luchtreizigers betalen voor de werkelijke kosten in plaats van een symbolisch extra bedragje van 7 euro op de ticketprijs.

Ontzie ook de autosector niet. Als bijvoorbeeld SUVs elke klimaat- en uitstootwinst te niet doen, verbied ze dan. En let ook op de uitstoot van brommers en motoren; die komen nu in het gehele akkoord niet voor. En verplicht 100 km per uur in het hele land, dag en nacht. Harder rijden levert minimale tijdwinst op, die bij de eerstvolgende verkeersopstopping (stoplicht, file) toch al verloren gaat!

WE ZITTEN MIDDENIN EEN VEELHEID VAN ERNSTIGE PROBLEMEN. NEDERLAND IS TOT NU TOE VOORAL HEKKENSLUITER, ONDANKS ONZE GROTE MOND NAAR HET BUITENLAND. WE BUNGELEN ONDERAAN IN DE MEESTE DUURZAAMHEIDSLIJSTEN. DOE IETS, DENK BUITEN DE BOX, ZORG DAT ER NU EINDELIJK ECHT WORDT INGEGREPEN, EN ONTZIE DAARBIJ GEEN ENKELE SECTOR. EN VERDEEL DE LASTEN RECHTVAARDIG.