Schone Lucht Akkoord
Reactie
Naam | gemeente Enschede (Ir. J.G. van der Steege) |
---|---|
Plaats | Enschede |
Datum | 16 januari 2020 |
Vraag1
Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?
Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?
Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?
Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
1. De maatregelen in het schone lucht akkoord komen voor Enschede boven op maatregelen waar we zelf al mee bezig zijn. Wij vragen ons af hoe efficiënt en effectief deze maatregelen zijn. We onderschrijven de ambities in het Akkoord maar denken dat we met de door onszelf uit te voeren maatregelen de doelen van het Akkoord ook kunnen halen.
2. Het effectief vormgeven van de maatregelen kan het best aan de individuele gemeenten worden over gelaten. Wel is het goed om waar nodig samenwerking te zoeken en van elkaar te leren (bijv. over wat wel en niet werkt). Overigens was het volgens ons beter geweest om geen maatregelen in het akkoord op te nemen en de maatregelen over te laten aan de individuele gemeenten.
3. Het Rijk kan ondersteunen door het organiseren van kennisuitwisseling en het treffen van maatregelen op nationaal niveau: versneld schoon maken van voertuigen (door bijv. belastingmaatregelen, subsidies voor schone voertuigen, aanpassingen in de accijns, verkeersmaatregelen op rijkswegen, vergemakkelijken invoering milieuzones, landelijke afspraken met vervoerders en vervoersbranches) en het opzetten/handhaven van een voor gemeenten goed en werkbaar systeem van monitoring (zoals bijv. de NSL-monitor).
4. Dit kan door ons op de hoogte te houden via mailberichten, nieuwsbrieven, bijeenkomsten waarin we op de hoogte gehouden worden van de voortgang van de maatregelen in het Akkoord.
5. Voor de lange termijn zijn belangrijk: voortgaande vergroening van alle sectoren die van invloed zijn op de luchtkwaliteit, beïnvloeding van de modal shift naar groene vervoerswijzen, en voortzetting van de monitoring op landelijk en lokaal gebied. We moeten blijven toewerken naar emissies die geen negatieve invloed meer hebben op de gezondheid van mens, dier en natuur.