Schone Lucht Akkoord
Reactie
Naam | Stichting HoogoverHattem (Mr. K.M. Middelkoop) |
---|---|
Plaats | Hattem |
Datum | 9 februari 2020 |
Vraag1
Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?
Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?
Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?
Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Reactie van Stichting HoogoverHattem op de vragen:
1) Het schone lucht akkoord is een mooi akkoord met een nobel doel. Het is echter onbegrijpelijk dat de luchtvaartsector hier niet aan bijdraagt. Uit het onderzoek van het RIVM naar ultrafijnstof rond Schiphol blijkt dat de uitstoot van ultrafijnstof een directe negatieve impact op de gezondheid van omwonenden heeft. Als de wind verkeerd staat is 15% (!) van de onderzochte schoolkinderen genoodzaakt zogeheten "puffers" te gebruiken. Alleen elektrificatie van taxiënde vliegtuigen is onvoldoende. Het doel om 14% van de brandstof in de luchtvaart duurzaam te laten zijn is ondoordacht: elektrificatie levert weinig op (alleen korte afstand en een beperkt aantal passagiers). Biokerosineverhoogt de uitstoot van ultrafijnstof blijkt uit onderzoek van de universiteit Bern: "The particles turned out to cause different degrees of damage depending on the turbine thrust level and type of fuel: the highest values were recorded for conventional fuel at ground idling, and for biofuel in climb mode." (https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-05/uob-pmf051619.php).
2) Concreet maken en duidelijk maken wat er gebeurt als de target niet gehaald wordt (sanctie, intrekking subsidie,...?)
3) Verminderen vliegverkeer. Stoppen met aantrekken logistieke centra omdat dit weinig economische toegevoegde waarde heeft maar wel leidt tot een toename van zwaar vrachtverkeer op de weg en in de lucht.
4) Nieuwsbrief. Uitnodigen voor commentaar en aangeven wat er met de feed back van inwoners en organisaties gebeurt is.
5) Verminderen ultrafijnstof omdat dat een "sluipmoordenaar" is. De deeltjes zijn zo klein dat ze ook in het neurologisch systeem en de hersenen terecht komen. Bovendien zijn de deeltjes veelal toxisch. De negatieve effecten op korte termijn heeft het RIVM al aangetoond, op langere termijn zullen de effecten minstens zo slecht zijn omdat de deeltjes mogelijk het lichaam kunnen verlaten.