Schone Lucht Akkoord
Reactie
Naam | nvt (hr J Jacobse) |
---|---|
Plaats | Badhoevedorp |
Datum | 14 januari 2020 |
Vraag1
Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?
Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?
Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?
Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Bij 50% verbetering in 2030, ontbreekt de invloed van vliegverkeer op de luchtkwaliteit. Rapport van het RIVM gezondheidseffecten kortdurende blootstelling ultrafijn stof Schiphol, (RIVM Rapport 2019-0084)
Hoe valt dit te rijmen met de intentie het aantal vluchten op Schiphol uit te breiden?
2
Vliegverkeer niet te laten toenemen, wegverkeer neemt minder toe en overweeg een vliegveld buitengaats bij de Maasvlakte;
Vliegveld Rotterdam geeft is ook aan z'n taks.
De Maasvlakte heeft al infrastructuur.
Schiphol kan worden verkleind, Rotterdam vaart er wel bij.
3
Het aantal vluchten op Schiphol niet uitbreiden,
Aanpakken bij de bron is het effectiefst, maar Schiphol minderen kan slechts gefaseerd. Stimuleer openbaar vervoer en elektrisch rijden. Wat is te bereiken met natuurlijke buffers. Gelijk onder het bed bij u thuis daalt het stof neer daar waar geen "reuring" is. Publicatie 2181van CROW, 2012, beplanting en luchtkwaliteit er eens op na. Vervolgonderzoek ter plaatse zou zeer welkom zijn.
4
Betrek de Haarlemmermeer erbij, lijkt logisch omdat ook Noord Holland zich committeert, beide 50% eigenaar van grond rondom Schiphol (SADC). Amsterdam is mede-eigenaar van Schiphol, wat doet deze gemeente? Ben heel nieuwsgierig naar een nulmeting en het effect van het Schone Lucht Akkoord.
5
Sinds de jaren 90 bestaat er geen visie meer op de ontwikkeling van de ruimte. Bv; is uitbreiden van het wegennet altijd zinvol als je weet dat daarmee ook het aantal verreden km toeneemt?
j,jacobse@hccnet.nl