Schone Lucht Akkoord

Reactie

Naam drs H vd Sloot
Plaats Amstelveen
Datum 14 januari 2020

Vraag1

Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?

Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?

Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?

Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?

Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Luchtvaart staat er niet bij. Luchtvaart is de grootste luchtvervuiler die er is. De metingen die als basis worden gebruikt zijn niet correct. Per dag wordt er 5 miljoen liter kerosine getankt. Die kerosine verbrandt en komt in de lucht. Kerosine-afvalstoffen "verdwijnen" niet zomaar. Nu wordt er gemeten tot 900 meter, kerosine boven die hoogte uitgestoten wordt genegeerd. In de 900 meter is een vliegtuig een paar kilometer verder: nog lang het land niet uit dus. Deze uitgestoten afvalstoffen zijn te zien in de witte strepen: roetdeeltjes omhuld met ijskristallen. Die komen gewoon naar beneden dwarrelen. De luchtvaart is waarschijnlijk schuldig aan 20% of meer van de luchtvervuiling. Inperken van vliegen is de enige optie tot verbetering van de luchtkwaliteit. De helft minder vluchten zou een goed begin zijn. Zonder aanpak van de luchtvaart heeft dit hele project geen enkele zin. Het zoveelste zoethoudertje.