Schone Lucht Akkoord
Reactie
Naam | Ir K.T. Wagenaar |
---|---|
Plaats | Wageningen |
Datum | 9 februari 2020 |
Vraag1
Vraag 1: In het Schone Lucht Akkoord zijn maatregelen opgenomen voor de sectoren (weg)verkeer, landbouw, scheepvaart, industrie en huishoudens. Wat vindt u van deze maatregelen?Vraag 2: Op welke manier kunnen de maatregelen uit het Schone Lucht Akkoord zo effectief mogelijk vormgegeven worden volgens u?
Vraag 3: Welke (aanvullende) maatregelen kan het Rijk opnemen in de uitvoeringsagenda van het Schone Lucht Akkoord?
Vraag 4: Hoe kunnen we u zo effectief mogelijk betrekken in de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord en hoe wilt u hierover op de hoogte gehouden worden?
Vraag 5: Het Schone Lucht Akkoord richt zich op 2030. Welke zaken op de langere termijn vindt u belangrijk?
Vraag 1: Ik acht elke inspanning tot verbetering van onze lucht positief. Het is ondoenlijk om in een rapport alle opties mee te nemen, maar het weglaten van de luchtvaart lijkt me bijzonder ongepast. Elke sector kan uiteraard eigen aanvullende maatregelen treffen ter vermindering van de milieubelasting, maar die dienen minimaal te voldoen aan de door de overheid gestelde doelen. De Nederlandse luchtvaartsector bewijst keer op keer, dat ze zich niet eens aan haar eigen afspraken houdt. Dan vind ik het onverstandig om de initiatieven geheel aan de sector zelf over te laten.
Vraag 2: Ten einde snelle acceptatie in de maatschappij te bevorderen zou ik voortborduren op de Cie Remkes: de gemiddelde Nederlander moet zo snel mogelijk overtuigd raken van de noodzaak van verandering/ vermindering. Niet alles kan, zonder onze eigen toekomst, maar vooral die van onze kinderen, in de waagschaal te stellen. Anti-vuurwerkmaatregelen zijn een goed begin.
Vraag 3: Veel gebruik maken van de jeugd bv. via voorlichting en werkweken in het onderwijs. Ouders gaan sneller reageren als de kinderen kritische vragen stellen, bewustwording van de grenzen aan welvaart en groei dient breed ontwikkeld te worden.
Vraag 4: Door mij als burger serieus te nemen. Door bij voorbaat de luchtvaart uit te sluiten, maakt de overheid al keuzes, die de gemiddelde Nederlander niet zal begrijpen. Dat vergroot het draagvlak geenszins.
Persoonlijk ben ik bereid om tijd en inspanning bij te dragen door actief mee te denken. En ik wil graag op de hoogte worden gehouden via de media of via beleidsstukken per mail.
Vraag 5: Ik maak geen onderscheid tussen de lange en de korte termijn. Er moet op korte termijn veel in onze maatschappij veranderen om überhaupt de luxe te krijgen om over de lange termijn te kunnen mijmeren.