Subsidieregeling maatschappelijke initiatieven slavernijverleden Caribisch deel van het Koninkrijk
Reactie
Naam | R. O. A. Davelaar |
---|---|
Plaats | Curacao |
Datum | 7 maart 2024 |
Vraag1
Is de conceptregeling voldoende toegankelijk en laagdrempelig? Kunt u toelichten waarom dit wel of niet het geval is?Is the concept subsidy scheme sufficiently accessible? If not, could you elaborate on why this is the case?
E konsepto di areglo ta aksesibel sufisiente? Bo por splika dikon esaki ta òf no ta e kaso?
E concepto di areglo ta accesibel suficiente? Bo por elabora riba dicon esaki ta of no ta e caso?
Als reactie op vraag 1:
Ja, over het algemeen lijkt de conceptregeling voldoende toegankelijk en laagdrempelig te zijn. Maar, in de praktijk presenteert zich dit anders. De heldere formulering en de beschikbaarheid van informatie in meerdere talen dragen bij aan de toegankelijkheid voor verschillende gemeenschappen in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Als er over “verschillende gemeenschappen” gesproken wordt, men moet begrijpen dat er twee grote verschillen zijn tussen de boven-en de beneden windse eilanden. Echter, het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er voldoende bekendheid wordt gegeven aan deze regeling, zodat alle betrokkenen op de hoogte zijn van hun mogelijkheden om gebruik te maken van deze subsidie. Dit kan worden bereikt door middel van gerichte communicatie- en voorlichtingscampagnes. Vaak zijn er van dit soort subsidie regelingen te weinig informatie beschikbaar, en of wordt het niet algemeen bekend gemaakt door de media e.d.
Vraag2
Zijn er tegenstrijdigheden, onjuistheden of onmogelijkheden in de regeling aanwezig? Kunt u toelichten waar deze aanwezig zijn?Are there any contradictions, inaccuracies or impossibilities present in the subsidy scheme? Could you elaborate on where these can be found?
Tin kontradikshon, ineksaktitut of imposibilidatnan den e skema di supsidio? Bo por splika unda bo ta mira esakinan?
Tin contradiccion, inexactitud of imposibilidadnan den e skema di subsidio? Bo por splica unda bo a encontra esakinan?
Als reactie op vraag 2:
Na grondige analyse zijn er mogelijke tegenstrijdigheden, of onmogelijkheden in de regeling gevonden. De regeling lijkt coherent en goed doordacht, maar er zijn onduidelijke richtlijnen en procedures voor de subsidieverlening. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de criteria voor subsidietoekenning helder en objectief zijn, om eventuele interpretatieverschillen te voorkomen en de eerlijke behandeling van aanvragen te waarborgen. Curaçao als centrum van slavenhandel heeft meer project mogelijkheden dan bijvoorbeeld Aruba of Saba, waar naar verhouding, minder subsidie aanvragen kunnen bestaan. In het verleden, zag je subsidiemogelijkheden, maar geen juiste verdeling van fondsen, waar “gelijkheid” van subsidie kapitaal veel projecten onmogelijk maken.
Vraag3
Sluit de regeling voldoende aan bij de Caribische context? Kunt u toelichten waarom dit wel of niet het geval is?Does the subsidy scheme sufficiently take into account the context of the Caribbean islands of the Kingdom of the Netherlands? Could you elaborate on why this is/isn’t the case?
E skema di supsidio ta tuma e konteksto di e islanan Karibense di Reino Hulandes sufisiente na kuenta? Bo por splika esaki?
E skema di subsidio ta tuma e contexto di e islanan Caribense di Reino Hulandes suficiente na cuenta? Bo lo por splica riba esaki?
Als reactie op vraag 3:
Het aanbieden van subsidies, is meestal een vanuit het Nederlands Europese invalshoek. Het zou interessant zijn om een inventaris te doen vanuit het Curaçaosche Caribische Afrikaanse invalshoek, en kijk of de regeling daadwerkelijk goed aan te sluiten bij de Caribische context, aangezien deze specifiek gericht is op initiatieven met betrekking tot het slavernijverleden in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Het is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de implementatie van de regeling rekening houdt met de specifieke behoeften en omstandigheden van elk van de Caribische eilanden en de specifieke gemeenschappen, en dat er voldoende ruimte is voor lokale betrokkenheid en participatie.
Vraag4
Zijn de beoordelingscriteria voldoende uitvoerbaar voor u? Kunt u toelichten waarom dit wel of niet het geval is?Are the assessment criteria feasible for you? Could you elaborate on why this is/isn’t the case?
E kriterio di evaluashon ta faktibel pa bo? Bo por splika dikon esaki ta òf no ta e kaso?
E criteria di evaluacion ta factibel pa bo? Bo por splica dicone saki ta of no ta e caso?
Als reactie op vraag 4:
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de beoordelingscriteria voldoende flexibel zijn om de diversiteit aan initiatieven en projecten die mogelijk worden ingediend, te kunnen accommoderen. Als de beoordelingscriteria niet voldoende uitvoerbaar zijn, kunnen verschillende maatregelen worden overwogen:
1. Herziening van de criteria:
2. Bieden van ondersteuning en training.
3. Consultatie met belanghebbenden.
4. Flexibiliteit in de toepassing.
5. Maak gebruik van mensen en organisaties op elke eiland zelf.
Vraag5
Kunt u in uw reactie ingaan op de samenstelling en taakstelling van de adviescommissie?Could you respond to the proposed composition an task of the Advisory Committee?
Bo por reakshoná riba e komposishon I tarea proponi pa e Komishon di Konseho?
Bo por responde riba e composicion y tarea proponi pa e Comision di Conseho?
Als reactie op vraag 5:
Het is van groot belang dat de adviescommissie die belast is met het beoordelen van de subsidieaanvragen voor de regeling met betrekking tot maatschappelijke initiatieven rondom het slavernijverleden in het Caribisch deel van het Koninkrijk, representatief is voor de diverse belanghebbenden en gemeenschappen die door deze regeling worden beïnvloed. De samenstelling van de adviescommissie moet daarom inclusief zijn en een breed scala aan expertise en perspectieven vertegenwoordigen.
De taken van de adviescommissie dienen duidelijk gedefinieerd te zijn en moeten onder meer omvatten:
1. Het beoordelen van subsidieaanvragen aan de hand van de vastgestelde criteria en richtlijnen.
2. Het verstrekken van deskundig advies aan de verlenende instantie over welke aanvragen in aanmerking komen voor subsidie.
3. Het waarborgen van transparantie en objectiviteit tijdens het beoordelingsproces.
4. Het adviseren over eventuele herzieningen of verbeteringen van de regeling op basis van ervaringen uit de praktijk.
5. Het betrekken van relevante belanghebbenden en gemeenschappen bij het besluitvormingsproces.