Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)

Reactie

Naam Noorderpoort (Beleidsadviseur OKI M Bolt-Swart)
Plaats Groningen
Datum 12 februari 2019

Vraag1

Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.
Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).

Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
Niet haalbaar, niet reëel.
Verkorting mogelijk 3 tot 3,5 voor mbo 2.
Mogelijkheden tot maatwerk voordeel
Risico 1: bij uitval en geen examen vmbo nadelige gevolgen voor jongere om alsnog examen te doen; afhankelijke positie tussen 2 besturen: bevoegd gezag. Er dreigt willekeur te ontstaan; gelijke behandeling, gelijke kans in gevaar.
Risico 2: Kansen ongelijkheid; niet alle voor alle profielen vmbo en alle domeinen mbo zullen deze routes ontworpen (kunnen) worden.
Jongeren moeten op nog jongere leeftijd een uitstroom kiezen mbo 3/4.

Vraag2

De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.

Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
Qua wetgeving is verantwoordelijkheidsverdeling duidelijk.
Risico 1: organiseerbaarheid
Risico 2: Financiën/ bekostiging
Risico 3: Inspectietoezicht

Vraag3

Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?
Deze mogelijkheid is geen voorwaarde voor het inrichten van een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo programma.
Voor individuele jongere kan dit een oplossing bieden.
Voor de gehele groep is het regelen hiervan een demotivatie. De focus van jongeren is in het 3e leerjaar van het traject niet meer gericht op de leerstof en examinering van het vmbo.