Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)
Reactie
Naam | Graafschap College (S.C. Kuenen) |
---|---|
Plaats | Doetinchem |
Datum | 13 februari 2019 |
Vraag1
Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).
Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
Het is mede afhankelijk van het vakgebied of deze verkorting haalbaar is of niet. Voor ICT is het bijvoorbeeld niet haalbaar om te verkorten tot 2 jaar. Wellicht dat dit voor andere vakgebieden anders ligt.
De vraagstelling was niet voor iedereen even helder.
Wij hebben deze vraag als volgt geïnterpreteerd: de verkorte doorlopende leerroute leidt op vanaf vmbo-basis tot een niveau 2 diploma, zonder vmbo-diploma, binnen 4 jaar. Dus in plaats dat een leerling binnen 4 jaar een vmbo diploma behaalt, behaalt de leerling binnen hetzelfde tijdsbestek een mbo niveau 2 diploma.
- Dit impliceert dat een deel van de huidige lesstof verdwijnt, doordat praktijkvakken toegevoegd worden. In dit geval betekent dat een leerling algemene kennis gaat missen. Wat betekent dit in het kader van een leven lang ontwikkelen? Een leerling zal dan minder snel kunnen doorstromen naar niveau 3. Maar ook als de leerling na zijn diploma direct gaat werken, en na bijvoorbeeld 5 of 10 jaar iets anders wil, dan wordt de doorstroom naar een andere opleiding zeer lastig door het gebrek aan basiskennis. Hoe zit met een leven lang leren/ontwikkelen, in wat voor opzicht wordt dit georganiseerd?
- ‘Vroege’ leerlingen zijn volgens bovenstaande interpretatie soms klaar met een niveau 2-opleiding wanneer ze 15 jaar zijn. Hoe zit dat met de leerplichtwet en hoe zit dat met de arbeidstijdenwet? Is dit haalbaar?
- Wat als een leerling klaar is met deze route en zijn/haar mbo-niveau 2 opleiding heeft behaald, kan deze leerling dan toch besluiten om een niveau 3 opleiding te volgen?
- Door welke criteria wordt bepaald of de leerling 'een grote kans op uitval heeft'? Hoe wordt dit gedefinieerd? Het zou jammer zijn om bijvoorbeeld laatbloeiers ‘de weg af te snijden’. Hoe beperkt dat een leerling op lange termijn. Strakker definiëren wanneer de leerling een grotere kans heeft om uit te vallen.
Vraag2
De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.
Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
De verantwoordelijkheidsverdeling is nog niet voldoende duidelijk, de volgende vragen blijven staan:
- Wanneer wordt de leerling exact uitgeschreven op het vmbo?
- Het is niet geheel duidelijk waar de VO-school administratief gezien blijft, wanneer de leerling zich in het derde jaar van de leerroute bevindt, maar nog geen vmbo-diploma heeft. Volgens het wetsvoorstel staat de leerling dan ingeschreven bij de mbo-instelling, maar waar ‘blijft’ de leerling administratief gezien op het VO?
- Waarom de knip vo-mbo bij jaar 3 van de leerroute: hoe zit het financieel gezien op het moment dat een leerling in leerjaar 3 van de route nog een vmbo-diploma moet halen? Staat deze leerling dan al ingeschreven op het crebo-nr van het mbo? Wordt deze leerling dan niet als VSV-er bestempeld?
Vraag3
Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?Om goed antwoord te kunnen geven op deze vraag, dienen we eerst een antwoord te krijgen op onderstaande vragen:
- Wat gebeurt er wanneer een leerling na het derde jaar van de leerroute zijn/haar vmbo diploma nog niet heeft behaald? Hoe wordt dit praktisch gezien opgelost zonder studievertraging op te lopen?
- Deze ruimte kan tot studievertraging op het mbo leiden.
- Voor leerlingen die zakken voor hun vmbo-diploma is de kans op studievertraging groot. Want waar gaat de leerling die in het derde jaar van de leerroute zijn/of haar vmbo diploma nog niet heeft behaald zich op focussen? Op lessen voor het vmbo? Dan mist hij/zij de voortgang op de lessen van het mbo. In dat geval moet de leerling het mbo-traject versneld doorlopen, maar loopt daarbij grote kans op vertraging.