Wetsvoorstel doorlopende leerroutes vmbo-mbo (sterk beroepsonderwijs)
Reactie
Naam | ROC A12 (Pauline Amsing) |
---|---|
Plaats | Ede |
Datum | 30 januari 2019 |
Vraag1
Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om doorlopende leerroutes in te richten waarbij het onderwijs verrijkt, verdiept en soms ook verkort kan worden. Verkorting is geen doel op zich, maar is wel een mogelijkheid.Dit wetsvoorstel biedt scholen de mogelijkheid om een verkorte doorlopende leerroute vmbo-basisberoepsopleiding (mbo niveau 2) aan te bieden binnen een studieduur van 2 jaar (vanaf de bovenbouw van het vmbo t/m een diploma basisberoepsopleiding).
Denkt u dat het mogelijk is om jongeren vanaf de bovenbouw vmbo naar een diploma basisberoepsopleiding te begeleiden in 2 studiejaren? Of is deze verkorting niet haalbaar?
onze ervaring is dat bij de vmr routes hier goede resultaten mee geboekt worden. Er is zeker op niveau 2 wel een overlap in kennis en vaardigheden vanuit vmbo en mbo. Door dit op elkaar aan te laten sluiten kan er verkorting plaats vinden. Voor niveau 3-4 zie ik wel grote verschillen in de kwalificatiedossiers waarbij bijvoorbeeld de opleiding Verzorgende IG (n3) een behoorlijk zwaar dossier is en dan vraag ik me af of studenten het gaan redden in 2 jaar, 3 jaar is nu al een uitdaging. Wij zien zeker wel mogelijkheden voor meer samenwerking met het vmbo, momenteel verkennen wij met een aantal VO scholen op welke manier we de praktijkcomponent samen kunnen vormgeven.
Vraag2
De eerste twee jaren van de doorlopende leerroute is de jongere ingeschreven op de vmbo-school. De vmbo-school is in die periode ook verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving. Enige uitzondering hierop is dat de mbo-instelling te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het mbo-onderwijs, -examinering en –diplomering.Na twee jaren wordt de jongere overgeschreven naar de mbo-instelling. Vanaf dat moment wordt de mbo-instelling verantwoordelijk voor de naleving van wet- en regelgeving in de doorlopende leerroute. Ook hier geldt weer dat de enige uitzondering is dat de vo-school te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het vo-onderwijs, -examinering en –diplomering.
In de samenwerkingsovereenkomst maken de vmbo-school en mbo-instelling afspraken over wat zij van elkaar nodig hebben om de wet- en regelgeving na te leven.
Is de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de vo-school en de mbo-instelling voldoende duidelijk?
Vanuit onze ervaring met de VMR routes herkennen wij de verantwoordelijkheidsverdeling en werkt dit ook prima met heldere afspraken tussen VO en de examencommissie van het mbo.
Vraag3
Biedt de mogelijkheid dat vmbo-examens tot en met het derde jaar van de doorlopende leerroute kunnen worden afgesloten voldoende ruimte om een geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo-mbo aan te bieden?ja maar er moet goed nagedacht worden wat er gebeurt als een student de vmbo examens niet haalt maar de mbo examens wel