Wetsvoorstel strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden
Reactie
Naam
|
Finkspot (BWC Tjon A Loi)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
30 augustus 2021
|
Vraag1
U wordt uitgenodigd te reageren op het wetsvoorstel, of delen daarvan. Op basis van de reacties tijdens de internetconsultatie kan het wetsvoorstel worden aangepast.
FINKSPOT als klokkenluiders portaal heeft met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel strafbaarstelling gebruik persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden.
Finkspot onderschrijft de doelstelling van het wetsvoorstel, namelijk het strafbaar stellen van doxing, ofwel het zich verschaffen, verspreiden of anderszins ter beschikking stellen van identificerende persoonsgegevens voor intimiderende doeleinden.
FINKSPOT wilt wel aangeven dat de Doxing zou wel eens in strijd zou kunnen zijn met de voorzieningen binnen de Wijziging Wet Huis voor klokkenluiders ter implementatie EU-richtlijn 2019/1937, waarbij een klokkenluider ook naar het algemeen publiek melding kan doen. Er wordt niet aangemerkt wanneer iemand een klokkenluider is.
Voorbeeld: Recentelijk hebben wij in een zaak gezien tegen een grote media multinational met wereldwijd 40.000 medewerkers, dat zij op eigen criteria besluiten of iemand wel of niet een klokkenluiders is en de daarbij behorende bescherming geniet.
Bij in werking treden van deze wet komt er dan discussie of de verachte wel of niet een klokkenluider is of een burger journalist of een nieuwsgierige en praatgrage collega.
Wij onderschrijven het advies van Bits of Freedom die stelt dat er ook anderen diezelfde bescherming zouden moeten genieten bijvoorbeeld burgerjournalisten of activisten die onderzoek doen naar misstanden.
Als de klokkenluider externe melding van misstanden door een individu zou de klokkenluider op basis van dit artikel een strafbaar feit plegen.
FINKSPOT onderschrijft dan ook het voorstel van VNO-NCW en MKB-Nederland, in haar bijlage waar de woorden kwaadaardig, ter kwader trouw en dan wel een gerechtvaardigd privaat belang of gerechtvaardigd doel zouden moeten worden toegevoegd.
Voorbeeld: als een directeur van een multinational met naam en toenaam wordt genoemd om een vermoedelijke misstand kan hij zich beroepen dat er een strafbaar feit jegens hem is gepleegd en alles zeer intimiderend en bedreigend vinden.
Deze wet en memorie van toelichting kan een schrikwekkende werking hebben voor mensen die ter goede trouw misstanden willen aankaarten.
Tot slot FINKSPOT is uiteraard ten zeerste bereid om, indien gewenst, een nadere toelichting op het bovenstaande te geven. Deze reactie mag openbaar zijn.
Bijlage