Subsidieregeling circulair implementeren en opschalen

Reactie

Naam Provincie Zuid-Holland (Transitieregisseur circulaire economie BEM Wijffels)
Plaats Den Haag
Datum 29 augustus 2024

Vraag1

U kunt tot en met 16 september 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. 

- Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
- Sluit deze regeling aan op een behoefte binnen uw bedrijf? 
De voorgenomen subsidieregeling circulair past goed in de transitie naar circulair, echter de uitvoering kan sterker. Vanuit onze ervaringen, geven we het Ministerie graag een aantal zaken mee:
In de circulaire economie, zijn het niet de producten die de grootste uitdaging vormen, maar de samenwerking in de keten. Ons advies is om samenwerking in de keten als voorwaarde voor toekenning van een subsidie te stellen door bv een minimum aantal coalitie partners te vragen. Zorg dat er niet alleen aan de achterkant (reuse, repurpose, recycle) van een product aan circulariteit wordt gewerkt, maar ook aandacht hiervoor bij het ontwerp (demontabel, reparabel).
Bij bekers en maaltijdverpakkingen, lopen bedrijven en organisaties in de ‘open en half gesloten omgeving’ aan tegen de beperkte sturing van de SUP regeling. Scherp ook die regeling aan. We missen de (B2B) vervoersverpakkingen als focus en dat is een gemiste kans: het organiseren van herbruikbaarheid in de B2B omgeving is relatief eenvoudig en bovendien is de B2B vervoersverpakkingenstroom qua volume een grotere stroom dan consumentenverpakkingen.
Wat betreft elektronica en elektrische apparaten zou het goed zijn om dit te specificeren (meer impact): met name voor goedkopere producten (onder 100 euro) geldt dat er veel wordt weggegooid i.p.v. gerepareerd.
Implementeren en opschalen van circulaire producten kan alleen als er voorzien is in een goede reparatie-infrastructuur. Dat kan vanuit bedrijven (witgoed of elektronica) maar ook vanuit repaircafe’s en circulaire ambachtscentra (wijkniveau). Wij geven IenM in overweging ook deze initiatieven te honoreren/mee te nemen. Wat gebeurt er na uitvoering met de inzichten en leerervaringen uit de projecten? We missen de eis aan de voorkant dat in de aanvraag ook aandacht wordt besteed aan kennisdeling, een eis die passend is bij het ondersteunen van bedrijven met publieke middelen.
We zien dat de regeling wil werken met ‘first come, first serve’. Onze ervaring is dat het stellen van criteria voor veel meer impact kan zorgen. Werk liever met criteria als: hoger op de R-ladder, volume, iconisch karakter, doorbraak. Hoe circulairder, hoe hoger de score. Dit vraagt uiteraard wel wat van de uitvoering van deze beoordeling en mocht het wenselijk zijn, dan dragen we daar vanuit onze ervaring met vergelijkbare regelingen graag aan bij.

Bijlage