Subsidieregeling ondersteuning werkgevers inzet statushouders

Reactie

Naam gemeente Deurne (mr M Jochem)
Plaats Deurne
Datum 12 april 2024

Vraag1

U kunt reageren op hele regeling. Daarnaast wordt u specifiek uitgenodigd de volgende vragen te beantwoorden:

• Vindt u het subsidiebedrag redelijk? Kunt u uw oordeel toelichten?
• Vindt u de subsidievoorwaarden redelijk? Kunt u uw oordeel toelichten?
• Vindt u de administratieve lasten voor de werkgever redelijk? Kunt u uw oordeel toelichten?
• De maximale duur van de subsidiabele activiteiten bedraagt 2 jaar na subsidieverlening. Na deze periode wordt de aselecte steekproef uitgevoerd. Wat vindt u van deze termijn?
Verbetering inzet bestaande instrumenten mogelijk effectiever:
Het is goed dat er nagedacht wordt over het vergroten van arbeidsmarktkansen van statushouders. We hebben wel twijfels of dit het juiste instrument is en het gewenste effect oplevert. Het oogt erg arbeidsintensief, terwijl het wellicht meer oplevert om bestaande instrumenten als jobcoaching en taalcoaching beter toe te spitsen op de doelgroep stathouders. Onze ervaring is dat het niet zo is dat werkgevers niet bereid zijn een statushouder in dienst te nemen, maar dat de behoefte meer ligt op ondersteuning bij cultuursensitief werken. Er is behoefte aan meer praktische informatie en handvatten. Deze ondersteuning is te vinden bij UWV en onze participatiecoaches. Een subsidie voor nog een nieuw instrument voor uitsluitend werkgevers werkt onduidelijkheid in de hand.
Juist nu de arbeidsmarktregio’s een beweging maken naar één Regionaal Werkcentrum, en vindbaarheid van de dienstverlening, wordt een verdienmodel gecreëerd dat weer voor versnippering zorgt.

Inhoudelijk over de regeling zelf:
Beter zou zijn om het subsidiebedrag af te laten lopen; met name bij de eerste statushouder heb je te maken met ontwikkelkosten. Is stapeling met loonkostensubsidie en subsidie voor taalcoaching mogelijk, dan neigt het naar een aantrekkelijk financieel verdienmodel en een verkeerde motivatie om mensen uit deze doelgroep aan te nemen. De verantwoordingskaders zijn niet duidelijk en ook is niet duidelijk wie dan garandeert dat de mensen die op basis van deze regeling aan de slag gaan ook daadwerkelijk goede begeleiding krijgen.
Ook is niet duidelijk hoe deze regeling zich verhoudt tot de inspanningen die de gemeente, UWV of het werkbedrijf al doet om iemand te begeleiden naar werk.
Voor iemand die fulltime bezig is met inburgeren is 20 uur werken al veel. Is daarmee de regeling voor juist de personen die het nodig hebben dan niet onbereikbaar?
Dat roept de vraag op welk probleem nu wordt opgelost met deze regeling.

Praktische uitvoering van de regeling:
De voorgestelde korte aanvraagperiode werkt belemmerend, terwijl de beslistermijn lang is. Dit zorgt voor onduidelijkheid en onzekerheid, waardoor baankansen weer voorbijgaan als deze afhankelijk worden gesteld van deze regeling. Ook werkgevers zijn hier dan niet mee gebaat.