Wijziging van o.a. het EKB WEB i.v.m. de uitwerking van het taalschakeltraject als onderwijsroute inburgering en de examinering Nt2
Reactie
Naam
|
Rijn IJssel (MJJM van den Broek)
|
Plaats
|
Arnhem
|
Datum
|
18 maart 2021
|
Vraag1
Hoe beoordeelt u de wijziging van het EKb en het Staatsexamenbesluit Nt2 t.b.v. het taalschakeltraject?
De onderwijsroute voor jonge inburgeraars via een taalschakeltraject is een traject met een groot maatschappelijk belang. Door een Nederlands (beroeps)diploma te behalen kan er ingezet worden op een duurzame plek op de arbeidsmarkt.
Naast het behalen van Staatsexamen 1 of Staatsexamen 2 zijn de eindtermen voor de deficiënte vakken beschreven. Een dergelijk traject van minimaal 1500 klokuren les is een onderwijstraject dat thuis hoort bij de onderwijsinstellingen, net als de ISKroute voor jongeren.
Het diploma van de taalschakel geeft geen toegangsrecht tot vervolgonderwijs, daardoor is het een zwakke schakel in het geheel. Doorstroom moet gegarandeerd worden, door zowel de taalschakel en het vervolg bij het onderwijs te beleggen. Een ander punt is de financiering: gemeenten hebben € 10.000 ter beschikking voor de verschillende routes, maar voor dat budget kan je geen fulltime onderwijsprogramma van 1,5 jaar draaien ( ITTA geeft aan dat er minimaal 1500 uur nodig zijn). Nu echt investeren in een goed onderwijstraject voor jonge inburgeraars betekent werken aan echte integratie door een volwaardige positie op de arbeidsmarkt. Helaas voldoet het huidige taalschakeltraject daar niet aan.