Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
12 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Geachte minister,
Hierbij maak ik bezwaar tegen het voorgenomen besluit inzake de ‘Regeling groot baanonderhoud’, meer specifiek tegen het tijdelijk verruimen van de geluidsnormen, die hiervan deel uitmaakt.
Ten eerste is het voorgenomen besluit disproportioneel: de voordelen van dit besluit voor Schiphol staan in geen verhouding tot de overlast (slaaptekort, fijnstof toename) die er voor tienduizenden omwonenden telkens weer ontstaat.
Er zijn bovendien alternatieven, zoals het tijdelijk terugbrengen van het aantal vluchten, of het tijdens onderhoud tijdelijk omleiden naar andere luchthavens.
Welke motivatie heeft de minister om een dergelijke toename van overlast te rechtvaardigen? Dat wordt niet duidelijk.
Tot slot wordt met dit voorgenomen besluit een uitzondering gemaakt op een Luchthavenbesluit uit 2008, waarvan al eerder is geconcludeerd dat deze onrechtmatig tot stand is gekomen en waardoor deze hele regeling op drijfzand berust.
Dit voorgenomen besluit zou niet moeten worden dorogevoerd.