Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats DE KWAKEL
Datum 18 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Bij deze teken ik formeel bezwaar aan tegen de zogenaamde “Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023” en dan met name de vrijstelling die gevraagd wordt voor het nachtelijk gebruik van de Aalsmeerderbaan. De overlast is al enorm toegenomen met vanaf 's ochtends heel vroeg tot vaak laat op de avond opstijgend vliegverkeer. Vandaag de dag al overstijgt de overlast reeds alle proporties en zou juist verminderd moeten worden. Buitenshuis een gesprek voeren bij een passerend vliegtuig is reeds onmogelijk. Een wekker zetten is niet nodig omdat de eerste vluchten in de ochtend er wel voor zorgen dat ierereen in huis wordt gewekt! Als er dan ook extra (nacht)vluchten komen, dan is het ook definitief gedaan met het beetje nachtrust (tussen 23.00u – 06.00u). Extra (nacht)vluchten zijn echt ontoelaatbaar. Bovendien staan extra (nacht)vluchten haaks op het besluit op vermindering van vluchten later in 2023.

De leefbaarheid in De Kwakel en omgeving staat overdag al zwaar onder druk. Nachtvluchten is een grens die niet overschreden mag worden. Dan maar tijdelijk (als er groot onderhoud aan de landingsbaenen wordt geplaagd) geen nachtvluchten. Onze overheid dient zorg te dragen voor de gezondheid van alle inwoners, waarbij geluidsnormen nooit overschreden mogen worden, ook niet tijdelijk! Het betreft hier de behoefte aan - en een basisrecht in ons land op - een gezonde nachtrust voor iedereen, jong en oud. De nachtvluchten zorgen voor een ongelooflijke negatieve impact op de betrokken gezinnen en bewoners. Hoe kan er er nog gewerkt worden of naar school gegaan worden als er de hele nacht vliegtuigen overkomen en er simpel weg niet gelapen worden kan?

Schiphol houdt zich niet aan wet- en regelgeving, beschikt niet over de vereiste vergunningen, maar vraagt nu wel om afwijking van de standaardregels in het Luchthavenverkeersbesluit Schiphol over route en baangebruik, terwijl de regels alsmaar worden opgerekt en overtreden. Dan ben je onrechtmatig bezig. Daarnaast is het totaal niet passend om dit vanuit het ministerie met een internernetconsultatie af te doen.