Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
15 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
De overlast is in de húidige situatie al te groot en zou eens serieus geadresseerd moeten worden. Het is fijn dat er onderhoud is aan onze infrastructuur- Als je onderhoud moet verrichten kun je het niet/minder gebruiken tot het weer in orde is. Neem je verlies. Dit verlies wordt nu afgeschoven op ons, de omwonenden. Om nog maar te zwijgen van de natuur en dieren.
In de 2e alinea blz 16 van het document: "Beantwoording IAK- etc.2023" staat dat het belangrijk is rekening te houden met omwonenden. Verderop wordt dit omschreven: geluid en risico belaste woningen, ernstig gehinderden, ernstig slaapgestoorden en emissies van stoffen. De schade voor het rijk en de beheerder is nul. Ik lees dat er termen verduidelijkt worden ten behoeve van de leesbaarheid.
In de oproep om te reageren staat dat het gewaardeerd wordt om feedback te krijgen op de begrijpelijkheid.
De tabellen bekeken: de bladzijde met "Lden" heeft 16x een plusgetal en 19 x een mingetal. Samen 35. . Ik heb de plussen opgeteld en daar het totaal van de minnen netjes van afgetrokken. Uitkomst: +16
Voor de tabel "Lnight" deed ik hetzelfde, uitkomst: + 6, 5. Wat betekent Lden of Lnight?niet duidelijk gemaakt. Ik neem aan dag/nacht als ik logisch nadenk. Wat het concreet inhoud 16 meer overdag en 6,5 meer in de nacht kan ik niet bedenken. Het was prettig geweest om dat uitgelegd te krijgen.
Ook kom ik er na wat
leeswerk achter dat het totaal van de overlast zal zijn van: 2 jan tot 17 oktober 2023 zonder rekening te houden met een uitloop. Beter om dit meteen te melden. Je kunt niet onder álle alternatieve aanvliegroutes wonen uiteraard. Maar van de meeste zullen de meesten last hebben dus begin daar eerlijk mee. Omdat niet omschreven is wat de toename van emissies van stoffen is noch hoe de toename van het risico is kan ik daar ook niks realistisch onderbouwd over zeggen. Ik kan er wel wat over bedenken.
Al met al maak ik bezwaar: deels omdat ik het niet transparant, realistisch en volledig gecommuniceerd kan inzien. Ik krijg de indruk dat niet alles benoemd wordt. Belangrijker nog is omdat het niet klopt dat de eigen pech van onderhoud op anderen wordt verhaald. Dan zou er wellicht een uitweg zijn: Mogelijk kunt u, als het echt niet anders kan, denken aan een compensatie regeling, creatief! Als het echt niet anders kan en er gevlogen mèt overlast móet worden in 2023:- De kosten, die nu nul zijn, realistisch berekenen en die investeren in de natuur en de omwonenden.