Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
7 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
de overschrijdingen zijn niet compleet. Volgens de cijfers van Schiphol valt Lijnden en Amsterdam Nieuw-West buiten de overschrijdingsnormen terwijl de vliegtuigen hier op 400-600 meter overkomen bij vertrekkende vluchten. Dat is elke minuut minimaal 55 Db. De Zwanenburgbaan wordt al ingezet tot 's avond 22.30 uur. Een vrijbrief geven voor vertrek 's nachts vanaf deze baan betekent dat grote groepen bewoners langdurig wakker liggen.
Schiphol houdt zich al langer niet aan preferent baangebruik. De Zwanenburgbaan is secundaire inzet maar is vaak al een primaire baan geworden. De gevraagde vrijbrief zorgt voor verder verdwijnen van de lijn secundair/primair. Wat wordt gedaan aan gestructureerde planningen? Op dit moment kan de Luchtverkeersleiding al niet 20 minuten van tevoren aangeven welke baan in gebruik is. Wordt het straks het wilde westen?
Wat wordt er gedaan aan communicatie richting omgeving? Hoeveel mensen werken er niet thuis? Ongestoord werken is er niet bij als Schiphol toestemming krijgt voor verdere willekeur aan inzet van banen zonder duidelijkheid wanneer welke baan ingezet wordt. Dat is wat met deze regeling gevraagd wordt. Ze mogen dus straks gewoon maar wat doen.
Willekeurige routes: wat doen ze om te voorkomen dat er allerlei nieuwe (blijvende) vliegroutes bijkomen zoals dat nu het geval is? Op welke hoogte gaan ze over woonwijken straks?
De inzet van welke baan is al lang niet meer de basis van klachten. Wel de hoogte van overkomen, de frequentie en de tijdstippen en de juistheid van informatie over de huidige overlast die nu al bestaat in praktijk maar niet volgens de cijfers van Schiphol. Pak even de informatie van Schipholwatch en Vliegherrie erbij voor de echte waarheid. En neem op basis daarvan een besluit.