Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Kees Geerlings
Plaats De Kwakel
Datum 20 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Na lezing van beide documenten( tijdelijke regeling en Beantwoording vragen IAK) is mijn reactie dat het verzoek tot vrijstelling van beperkingen in het baangebruik onvoldoende is onderbouwd. Natuurlijk moeten banen onderhouden worden, maar nergens word duidelijk gemaakt waarom de lasten volledig op de bewoners worden afgewenteld. In de aanvraag is geen enkele afweging zichtbaar van de lasten voor Schiphol en die voor de bewoners. Het is het belende liedje met Schiphol. Dit verminderde baangebruik zou alvast een mooie prelude zijn om de aankondiging van de minister op de teruggang naar 440.000 vluchten/jaar. Persoonlijk gaat het mij om de 3 maanden dat op de Aalsmeerbaan nachtvluchten zouden gaan plaatsvinden. Deze baan heeft als secundaire baan 60% meer vluchten te verwerken gekregen en daarmee relatief het meeste bijgedragen aan de toename van vluchten op Schiphol. Onacceptabel dus.

Bijlage