Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
22 november 2022
|
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Hierbij teken in bezwaar aan tegen de voorgenomen verruiming van de geluidsnormen voor Schiphol in 2023. Baanonderhoud is, zoals Schiphol en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zelf ook aangeven, iets wat periodiek moet plaatsvinden. Het baanonderhoud behoort derhalve tot de reguliere bedrijfsprocessen van Schiphol en moet dus binnen de bestaande geluidsnormen worden opgelost.
Een verruiming van de geluidsnormen treedt bovendien in het recht dat omwonenden hebben op een gezonde en veilige leefomgeving en bescherming van die omgeving door de overheid.
Tenslotte dient ook de directe en indirecte schade die veroorzaakt wordt bij omwonenden, hun werkgevers en de samenleving in de belangenafweging te worden meegewogen. De korte termijn effecten van (nachtelijke) overlast op de gezondheid en het leer- en prestatievermogen van omwonende (ook kinderen) kunnen ook op de langere termijn nog resulteren in maatschappelijke en economische lasten. Het maatschappelijk en/of economisch belang van Schiphol dat gediend wordt door het (tijdelijk) oprekken van geluidsnormen weegt daarmee niet op tegen de mogelijke lange termijneffecten daarvan op en voor de (mensen in de) omgeving.