Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 7 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Deze aanvraag van Schiphol zou niet goedgekeurd moeten worden aangezien dit tot ongekende geluidshinder zal leiden voor omwonenden van Schiphol, derhalve het verzoek om geen vrijstelling te verlenen. In 2021 heeft er enkele maanden groot onderhoud plaatsgevonden aan de Aalsmeerbaan en de hierop volgende geluidshinder op de Buitenveldertbaan (zelf wonend in Amstelveen) was ondraaglijk! Maandenlang hebben wij 15 - 16 uur per dag geluidshinder ondervonden waarbij vliegtuigen om de 2 - 3 minuten over vlogen, dit ging 7 dagen per week door. Hierdoor konden wij niet thuis werken, er was geen seconde rust dus ook in het weekend was het niet mogelijk om uit te rusten van lange werkweken, er kon geen visite worden ontvangen, het was niet mogelijk om in de tuin te zitten (ondanks dat het weken boven de 20 graden en zonnig was), het was niet mogelijk om een raam open te zetten vanwege geluidshinder en stank en ga zo maar door. Er was geen seconde rust, wat wij ook direct hebben gemerkt aan onze gezondheid: slecht slapen, oververmoeid, snel geïrriteerd, gestrest. Daarnaast zijn wij meerdere malen uit ons huis gevlucht vanwege de geluidshinder en durfden wij uit schaamte zelfs maanden geen visite thuis te ontvangen. Groot onderhoud moet gewoon betekenen dat de capaciteit van Schiphol wordt gereduceerd en er daardoor minder vluchten kunnen worden uitgevoerd. Waarom moeten omwonenden de dupe zijn van het baanonderhoud van Schiphol? De overheid heeft een zorgplicht jegens haar burgers en moet omwonenden dus beschermen. 15 - 16 uur per dag geluidsoverlast is ondraaglijk en heeft verstrekkende gevolgen voor de gezondheid van alle omwonenden van Schiphol die hierdoor gedupeerd worden (> 100.000 mensen). Als er snelwegen of spoorwegen worden afgesloten vanwege onderhoud, wordt burgers ook gevraagd om minder gebruik te maken van de weg/het spoor, vanwege de lagere capaciteit, waarom zou dit niet voor Schiphol gelden? Dit is heel makkelijk te realiseren door minder overstappers te accepteren (hub functie verkleinen), wat is er nu belangrijker, bereikbaar zijn voor overstappers of de gezondheid van > 100.000 omwonenden op het spel zetten? Overheid, pak de verantwoordelijkheid en verlaag de capaciteit op Schiphol tijdens baanonderhoud