Tijdelijke regeling groot baanonderhoud Schiphol 2023

Reactie

Naam H Langeveld
Plaats De Kwakel
Datum 28 november 2022

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op de regeling en de bijbehorende toelichting. Met name is het ministerie geïnteresseerd in de vraag of de vrijstellingen en de baanpreferentietabellen in het voorstel met de daarbij behorende toelichting voldoende duidelijk zijn onderbouwd.
Bij deze teken ik formeel bezwaar aan tegen de zogenaamde “Tijdelijke regeling groot
baanonderhoud Schiphol 2023”.
Het voorgenomen besluit leunt in juridische zin op het Luchthavenverkeersbesluit
Schiphol 2008, onder meer door vrijstelling te verzorgen van specifieke regels uit dat
besluit en door vervangende geluidswaarden vast te stellen. Zoals het uw ministerie
bekend is, heeft de minister van LNV -in haar rol van bevoegd gezag- in een beroep op
bezwaar in 2020 geoordeeld dat niet kan worden uitgegaan van de rechtmatigheid van het
LVB 2008, doordat vaststaat dat de natuureffecten niet (voldoende) onderzocht zijn én dat het
besluit niet voldoet aan de Habitat-richtlijn.
Het voorgenomen besluit is juridisch onhoudbaar.
Neemt u dan toch willens en wetens een dergelijk besluit, dan maakt u zich daarmee
schuldig aan onbehoorlijk bestuur.
Het veranderend baangebruik dat het gevolg is van het besluit zal leiden tot een andere
milieubelasting en geluidsoverschrijding.
Dit met als gevolg een overlast die niet acceptabel is voor omwonenden die met deze belast gaan worden.